Tom 15 (2024): Podmiotowość ucznia i nauczyciela polonisty - idee a rzeczywistość
O czasopiśmie
O czasopiśmie
Zespół redakcyjny
Rada Naukowa
Recenzenci
Proces recenzji
Standardy etyczne
Polityka prywatności
Przesyłanie tekstów
Przesyłanie tekstów
Prawa autorskie
Wytyczne dla autorów
Aktualny numer
Archiwum
Ogłoszenia
Kontakt
Szukaj
Zaloguj
Język polski
English
Zarejestruj
Zaloguj
Zmień język, obecnie wybrany to:
Język Polski
English
Język polski
English
Zarejestruj
Zaloguj
Zmień język, obecnie wybrany to:
Język Polski
English
Tom 15 (2024)
Opublikowany grudnia 27, 2024
Podmiotowość ucznia i nauczyciela polonisty - idee a rzeczywistość
Spis treści
Spis treści
Danuta Łazarska, Paweł Sporek, Marek Pieniążek
PDF
Wstęp
Wstęp
Danuta Łazarska, Marek Pieniążek, Paweł Sporek
PDF
Czas na mnie...
Piotr Kołodziej
PDF
Pożegnanie Profesora Zenona Urygi
(4 X 1934– 1 VIII 2024)
Danuta Łazarska
PDF
Bibliografia wybranych prac Profesora Zenona Urygi z lat 1962-2020
Marek Pieniążek, Paweł Sporek
PDF
Artykuły
Problem z podmiotowością we współczesnej szkolnej edukacji
Barbara Myrdzik
Szkolne wypalenie. O dobrostanie nauczyciela oraz ucznia w badaniach i najnowszej literaturze dla młodego odbiorcy
Anna Janus-Sitarz
PDF
„Bycie podmiotem” jako wartość i wyzwanie edukacyjne w czasach technopolu
Iwona Morawska
PDF
Zewnętrzne uwarunkowania podmiotowości nauczyciela polonisty
Danuta Krzyżyk
PDF
Instytucjonalne obszary wolności vs. zniewolenia polonisty w dobie Chatbotów GPT
Marek Pieniążek
PDF
Szkoła. Między przymusem a wolnością
Piotr Kołodziej
PDF
Podróż w głąb siebie. O dydaktyce podmiotowej w przygotowaniu zawodowym nauczycieli polonistów
Danuta Łazarska
PDF
Paideia poetów a podmiotowość współczesnego ucznia. Labirynt jako figura paideutyczna
Joanna Hobot-Marcinek
PDF
Tutoring w kształceniu przyszłych polonistów. Refleksje z badań
Małgorzata Gajak-Toczek
PDF
Personalizacja w kształceniu szkolnym – z doświadczeń nauczyciela i opiekuna zawodowych praktyk tutorskich
Paweł Sporek
PDF
Trudne tematy w szkole. Przygotowanie przyszłych polonistów do wprowadzania w praktyce edukacyjnej problematyki związanej z zaburzeniami odżywiania
Małgorzata Latoch-Zielińska
PDF
Nastawienie badawcze nauczyciela polonisty – wyznacznikiem realizacji przez niego idei własnej podmiotowości
Dorota Krakut
Nie ma uczniów – są ludzie. O podmiotowości na lekcjach języka polskiego w świetle wypowiedzi przyszłych nauczycieli polonistów
Maria Stchoń
Twórczość na lekcjach języka polskiego
Agata Kucharska-Babula
[Nie]ocenione. Twórcze praktyki pisarskie w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej
Maria Szoska
Ekfraza w edukacji polonistycznej (z perspektywy nauczania integrującego)
Elżbieta Mazur
Kształcenie językowe w czasach antropocenu – w kierunku zrównoważonej edukacji
Bernadeta Niesporek-Szamburska
Nauczanie retorycznej argumentacji jako element kształcenia podmiotowego – trudności i szanse
Magdalena Ryszka-Kurczab
Podmiot i przedmiot kształcenia językowego w szkole ponadpodstawowej na wybranym materiale podręcznikowym
Beata Udzik
Szkolna klasyka – o sposobach projektowania dialogu z dorobkiem przeszłości w podstawie programowej i podręcznikach licealnych
Jerzy Kaniewski
Uczniowie szkół ponadpodstawowych jako odbiorcy wybranych materiałów dydaktycznych
Magdalena Marzec-Jóźwicka
Dojrzałość, ale jaka? Egzamin maturalny z języka polskiego a wyzwania współczesności
Marta Rusek
Między prawem do błędu a psychologiczną potrzebą domknięcia poznawczego
Krzysztof Biedrzycki
„Każde kolejne pokolenie Polaków powinno się mierzyć z tym tekstem”, czyli o "Weselu" po raz kolejny
Maria Kwiatkowska-Ratajczak
Dorastanie zaangażowane. Nastoletni bohaterowie powieści Anny Cieplak wobec migracji i sprawczości ("Ma być czysto" - teoria i praktyka recepcji)
Dorota Michułka
O prawie do godności ucznia i nauczyciela, czyli o dramaturgii spotkania z Innym (L. Lotto, „Zwiastowanie” a wymogi egzaminu maturalnego)
Grażyna Tomaszewska
Iketaon albo pompowanie podmiotów. O niechlubnej sztuce demagogii
Janusz Waligóra
Zachwyca czy nie zachwyca geniusz Mickiewicza? O budowaniu (czułej) relacji z autorem i tekstem
Karolina Kwak
Sploty, więzi, doświadczenie konkretu. Nowa podmiotowość nauczyciela polonisty
Magdalena Ochwat, Małgorzata Wójcik-Dudek, Piotr Skubała
Edukacja polonistyczna jako wprowadzenie dla wspólnego świata
Dariusz Szczukowski
Pierwsze kroki w nauce języka, czyli jak nauczać dzieci z Ukrainy języka polskiego z wykorzystaniem przeznaczonego dla nich "Elementarza"
Marzena Błasiak-Tytuła
Przez czytanie do opanowania języka. Na przykładzie kursu języka polskiego dla dzieci z Ukrainy
Zdzisława Orłowska-Popek
Teatr dobry na wszystko – między dydaktyką a glottodydaktyką polonistyczną
Maria Wacławek
Człowiek i miejsce w edukacji polonistycznej – między tworzeniem więzi a nakładaniem więzów
Katarzyna Pławecka
×
Nazwa użytkownika (np. jankowalski)
*
Wymagane
Hasło (dozwolone małe litery i cyfry)
*
Wymagane
Zapomniałeś(aś) hasła?
Zapamiętaj nazwę użytkownika i hasło
Zaloguj się
Brak konta?
Zarejestruj się