Abstrakt
This publication is part of the research conducted in the field of regional teaching of Polish. It shows the discrepancy between ministerial directives and school practice. The omission of appropriate provisions in the General Education Core Curriculum of 2017, which gave no time for reading practice during Polish lessons, was considered unfavourable for the teaching of humanities. The current document ignores the importance of the cultural values of the family environment of students and their immediate region; no mention was made of the possibilities that come from appreciating the important relationships between the student and the complex nature of the territory in which they live.
An attempt was made to signal this gap metaphorically in the title of the publication (“[…] Between Creating Bonds and Socialisation”). Analytical considerations are accompanied by a detailed reflection on education and upbringing in the spirit of modern regionalism. This brings tangible benefits when the content of regional Polish studies is implemented in accordance with the directives of anthropocentric cultural education, respecting the individuality of young people.
Bibliografia
Budrewicz Z., Lekcje polskiego krajobrazu. Międzywojenna proza podróżnicza dla młodzieży, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Budrewicz Z., Tradycje i współczesność regionalizmu edukacji polonistycznej, [w:] Region i edukacja. Literatura – kultura − społeczeństwo, red. Z. Budrewicz, M. Kania, Kraków 2006, s. 9–27.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guzik B., Regionalizm i dziedzictwo kulturowe w edukacji europejskiej, „Polonistyka” 2005, nr 4, s. 18–22.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Huget P., Od dzieciństwa ku młodości. Psychologiczno ‑pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jak się dzielimy i co nas łączy? Przemiany wartości we współczesnym społeczeństwie polskim, red. M. Głowacka ‑Grajper, E. Nowicka, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jaworski E., Kosowska E., Wiedza o regionie w perspektywie antropologii kulturowej, [w:] Wiedza o kulturze w szkole, red. A. Gomóła, E. Dutka, Katowice 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Lektura i kultura. Szkice i artykuły metodyczne dla nauczycieli języka polskiego, Warszawa 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo ‑literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Karta Regionalizmu Polskiego, [w:] MEN o edukacji regionalnej – dziedzictwie kulturowym w regionie, Biblioteczka Reformy MEN, Warszawa 2000, s. 11–14.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koc K., Lekcje myślenia obywatelskiego. Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata, Poznań 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kossakowska ‑Jarosz K., Edukacja regionalna w kształceniu polonistycznym, „Polonistyka” 2005, nr 4, s. 10–17.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kossakowska ‑Jarosz K., O założeniach, problemach i pułapkach kształcenia regionalnego, „Nowa Polszczyzna” 2006, nr 2, s. 13–22.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Katowice 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
MEN o edukacji regionalnej – dziedzictwie kulturowym w regionie, Biblioteczka Reformy MEN, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Męczkowska A., Locus educandi. Wokół problematyki miejsca w refleksji pedagogicznej, [w:] Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław 2006, s. 38–51.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Myrdzik B., Morawska I., Latoch‑Zielińska M., Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności. Szkice i studia z edukacji polonistycznej, Lublin 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Palej A., Z problemów edukacji regionalnej w zreformowanym liceum, [w:] Region i edukacja. Literatura – kultura – społeczeństwo, red. Z. Budrewicz, M. Kania, Kraków 2006, s. 39–57.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Polonistyka szkolna w przestrzeni afektywnej, [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1, red. E. Jaskółowa i in., współpr. D. Jagodzińska, A. Zok ‑Smoła, Katowice 2016, s. 67–82.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polakowski J., Idee dydaktyki podmiotowej w podstawowych problemach kształcenia literackiego (nurt antropocentryczno‑kulturowy) , [w:] Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki, red. Z. Uryga, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polakowski J., Kulturoznawcza koncepcja kształcenia literackiego dzisiaj, „Polonistyka” 1991, nr 10, s. 632–640.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Synowiec H., Rola gwary w edukacji regionalnej (refleksje dydaktyczne, propozycje ćwiczeń), „Język Polski w Gimnazjum” 2008/2009, nr 2, s. 27–41.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Synowiec H., Śląska ojczyzna polszczyzna z perspektywy edukacyjnej, Katowice 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Synowiec H., Współpraca rodziny i szkoły w przekazywaniu tradycji regionalnej, „Język Polski w Gimnazjum”, 2008/2009, nr 2, s. 43–54.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sztaudynger J., Piórka, wybór A. Sztaudynger‑Kaliszewiczowa, Kraków 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tuan Y.F., Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tuan Y.F., Topophilia. A Study of Environmental Perception, Attitudes and Values, New Jersey 1974.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
VII Pielgrzymka Jana Pawła II do Ojczyzny, oprac. J.J. Górny, Olsztyn 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Znaniecki F., Socjologia wychowania, Warszawa 1928. Żuliński L., Lekcje z Szymborską, Bochnia 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Netografia
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kozak W., Komentarz do podstawy programowej przedmiotu język polski na II etapie edukacyjnym, [w:] Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, Wydawnictwo MEN i ORE, 2017, https://www.ore.edu.pl/wp‑content/uploads/2017/05/jezyk‑polski.‑pp‑z‑komentarzem.‑szkola‑podstawowa. pdf (dostęp: 18.01.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Latoch‑Zielińska M., Przygotowanie przyszłych polonistów do wyzwań edukacji ekologicznej,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
„Postscriptum Polonistyczne” 2023, nr 1, https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/ article/view/14871/12015 (dostęp: 18.01.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wójcik‑Dudek M., Jak być ze świata? Zwrot geologiczny i polonistyka/humanistyka terenowa w szkole, „Postscriptum Polonistyczne” 2023, nr 1, https://journals.us.edu.pl/index. php/PPol/article/view/15026/11995 (dostęp: 18.01.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia