Tutoring w kształceniu przyszłych polonistów. Refleksje z badań
PDF

Słowa kluczowe

tutoring
education of teachers
personalised education
well‑being of teachers

Jak cytować

Gajak-Toczek, M. (2024). Tutoring w kształceniu przyszłych polonistów. Refleksje z badań. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15. https://doi.org/10.24917/20820909.15.8

Abstrakt

This article presents tutoring as an educational method that derives from the ancient Master-Student teaching model, which is characterised by a dialogical exchange of ideas. The author demonstrates ways of implementing personalised tutoring at the University of Łódź as part of the “Model Education of Teachers” project (2019–2023), aimed at developing the independence of students through reflection on their own needs and cognitive explorations. The reflections of young people on the role of the Polish teacher and the teaching process (issues of authenticity, teacher authority, and constructivist approaches to didactics) were analysed. Particular attention was paid to the importance of well‑being, resilience and positive thinking in the context of professional development. The impact of positive emotions on task performance was highlighted.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.8
PDF

Bibliografia

Atroszko B., Konstruktywizm jako źródło inspiracji dla rozwoju współczesnej edukacji nauczycieli, [w:] Reviewed Proceedings of the Interdisciplinary Scientific International Conference for PhD Students and Assistants, June 27–29, 2018, (QUAERE 2018, vol. VIII), Hradec Králové 2018, s. 1224–1231.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Autorytet, [w:] Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/autorytet;3872 622.html (dostep: 22.10.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bobiński W., Indywidualizacja jako wyzwanie współczesnej szkoły. Rozwiązania amerykańskie, [w:] Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcjach języka polskiego, red. A. Janus ‑Sitarz, Kraków 2017, s. 43–64.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bortnowski S., Nauczycielu, bądź sobą!, Warszawa 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Brzozowski T.T., Tutoring jako alternatywna metoda edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2017, nr 13, s. 291–303.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Csíkszentmihályi M., Flow. Stan przepływu. Zanurzyć się w doświadczeniu, płynąć z jego nurtem, smakować życie, przeł. A. Haduła, Łódź 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Csíkszentmihályi M., Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, przeł. M. Wajda‑Kacmajor, Taszów 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czekierda P., Co możemy zyskać w perspektywie społecznej wprowadzając tutoring do szkoły?, [w:] Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, red. M. Budzyński i in., Wrocław 2009, s. 15–18.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Directiveon Work ‑Life Balance for Parents and Carers, https://eur‑lex.europa.eu/legal‑content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32019L1158 (dostęp: 18.10.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Draus J., Terlecki R., Historia Wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Fredrickson B.L., Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia, przeł. J. Gilewicz, Poznań 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Fredrickson B.L., The Role of Positive Emotions in Positive Psychology: The Broaden‑and ‑Build Theory of Positive Emotions, „American Psychologist” 2001, vol. 56, s. 218–226.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Fredrickson B.L., What Good Are Positive Emotions?, „Review of General Psychology” 1998, vol. 2, s. 300–319.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gorzeńska O., Projekt zmiana. Od frustracji do satysfakcji pracy w szkole, Gdynia 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Grabska N., Polonistyczna zasada indywidualizacji. Studium teoretyczno‑empiryczne, Lublin 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Heidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hodson R., Group Relations at Work. Solidarity, Conflict, and Relations with Management, „Work and Occupations” 1997, vol. 24, s. 426–452.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus‑Sitarz A., Personalizacja a podmiotowość nauczyciela i ucznia, [w:] Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej, red. A. Janus ‑Sitarz, Kraków 2021, s. 11–15.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jazukiewicz I., Autorytet nauczyciela, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaniewski J., Od efektów kształcenia do wymagań szczegółowych. Przygotowanie polonisty do pracy w szkole, [w:] Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, t. 3, red. K. Biedrzycki i in., współpr. red. A. Kania, E. Strawa, Kraków 2014, s. 223–234.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaplan J., Dzienniki wdzięczności. Jak jeden rok pozytywnego myślenia może zmienić twoje życie, przeł. M. Hermanowska, Poznań 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karaś D., Pojęcia i koncepcje dobrostanu. Przegląd i próba uporządkowania, „Studia Psychologica: Theoria et Praxis” 2019, nr 2, s. 5–23.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karpińska‑Musiał B., O tutoringu słów kilka…, Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego, https://cddit.ug.edu.pl/o‑tutoringu‑slow‑kilka/ (dostęp: 24.10.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karpińska‑Musiał B., O nierozłączności kształcenia naukowego i rozwoju osobistego,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, red. B. Karpińska‑Musiał, M. Panońko, Warszawa 2018, s. 15–18.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kołakowski L., Wychowanie do nienawiści, wychowanie do godności, [w:] tegoż, Cywilizacja na ławie oskarżonych, Warszawa 1990, s. 88–100.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalikowa J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koziołek R., Dobrze się myśl literaturą, Wołowiec 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003, s. 291–319.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwestionariusz „VIA Character”, https://jobfulness.pl/darmowy‑test‑mocnych‑via‑character/ (dostęp: 12.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łazarska D., Sporek P., Od personalizacji do tutoringu w uniwersytecie i szkole. O kształceniu nauczycieli języka polskiego, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Makowska B., Model szczęścia i dobrostanu PERMA, „Atest – Ochrona Pracy” 2020, z. 12, s. 18–20.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Marzec ‑Jóźwicka M., Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy, Lublin 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Marzec ‑Jóźwicka M., Między partnerstwem a mistrzostwem. Nauczyciel polonista we współczesnej szkole, Lublin 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nussbaum M.C., Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities, Princeton–Oxford (USA) 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ryan A., Perfection in Politics and Philosophy, [w:] The Oxford Tutorial. Thanks, You Taught Me How to Think, red. D. Palfreyman, Oxford (UK) 2008, s. 72–77.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ryan R.M., Deci E.L., On Happiness and Human Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well‑Being, „Annual Review of Psychology” 2001, vol. 52, s. 141–166, https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.psych.52.1.141 (dostęp: 25.10.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rzeszutko‑Iwan M., W stronę dialogu. O modelach, wymiarach i strategiach komunikacyjnych, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2016, nr 32, s. 31–42.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Seligman M., Kellerman G.R., Umysł jutra. 5 psychologicznych supermocy kluczowych w pracy dziś i w niepewnej przyszłości, przeł. D. Gasper, Warszawa 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szpunar M., (Nie)potrzebna wrażliwość, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szpunar M., Rozmawianie bez rozmowy. O kryzysie komunikacji międzyludzkiej, „Ethos” 2020, nr 1, s. 257–271.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tutoring – nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej. Rozmowa z Piotrem Czekierdą, „Biuletyn Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku” 2012, nr 53 (4), s. 45–47.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wagner I., Stałość czy zmienność autorytetów, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wright T.A., Cropanzano R., Bonett D.G., The Moderating Role of Employee Positive Well Being on the Relation Between Job Satisfaction and Job Performance, „Journal of Occupational Health Psychology” 2007, vol. 12 (2), s. 93–104.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.