Nastawienie badawcze nauczyciela polonisty – wyznacznikiem realizacji przez niego idei własnej podmiotowości
PDF

Słowa kluczowe

podmiotowość

Jak cytować

Karkut, D. (2024). Nastawienie badawcze nauczyciela polonisty – wyznacznikiem realizacji przez niego idei własnej podmiotowości. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15(398). https://doi.org/10.24917/20820909.15.12

Abstrakt

The main problem to which the scientific reflection will be devoted is the conduct of micro‑studies by Polish language teachers as a determinant of their sense of subjectivity. The article will present the results of a survey research, conducted on the basis of an online survey questionnaire, the participants of which were members of the most popular Facebook groups for Polish language teachers. The respondents commented on the methods and techniques of research on Polish language education, which they encountered during their studies and their professional work. They also assessed the importance of the results of these studies in shaping the teacher’s sense of personal subjectivity in contemporary schools. Polish teachers gave examples of their own research and pointed out opportunities and limitations to realising the idea of teachers’ subjectivity in the changing educational and social reality.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.12
PDF

Bibliografia

Czerepaniak ‑Walczak M., Podmiotowość w perspektywie pedagogiki, Szczecin–Gorzów Wielkopolski 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dąbrowska T., Wojciechowska‑Charlak B., Między praktyką a teorią wychowania, Lublin 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dróżka W., Refleksyjność w kontekście podmiotowości i sprawczości nauczyciela. Wnioski dla kształcenia nauczycieli, „Rocznik Pedagogiczny” 2022, t. 45, s. 37–56.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hammersley M., O nauczycielu jako badaczu, [przeł. P. Kwieciński], „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” 1997, t. 13 (317), s. 49–76.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus ‑Sitarz A., Personalizacja a podmiotowość nauczyciela i ucznia, [w:] Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej, red. A. Janus ‑Sitarz, Kraków 2021, s. 11–19.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo -literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kasprzak T., Raport z badania. Laboratorium Mikrobadań IBE, Warszawa 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kulpa J., Dydaktyka języka polskiego (przedmiot i metody badań), „Rocznik Naukowo‑Dydaktyczny” 1972, z. 44, s. 105–122, https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

/3950/09‑‑Dydaktyka‑jezyka‑polskiego‑‑Kulpa.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 15.01.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Majchrzak K., O edukacyjnych badaniach w działaniu w teorii i praktyce, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2592/o%20edukacyjnych%20badaniach%20 w%20dzia%C5%82aniu%20w%20teotii%20i%20praktyce.pdf?sequence=1 ( dostęp:
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., Czy stać nas na podmiotowość w szkolnej edukacji?, „Język Polski w Szkole Średniej” 1996–1997, z. 4, s. 5–16.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Olubiński A., Podmiotowość roli nauczyciela ucznia (w świetle wyników badań), Toruń 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ostrowski K., Praca badawcza nauczyciela jako element usprawniający oddziaływania pedagogiczne, „Nauczyciel i Szkoła” 2006, nr 1–2, s. 93–100.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Polakowski J., Dydaktyka literatury w perspektywie komunikacji literackiej, [w:] Dydaktyka Literatury, t. 2, red. J. Brzeziński, W. Pasterniak, Zielona Góra 1977, s. 36–49.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Polakowski J., Idee dydaktyki podmiotowej w podstawowych problemach kształcenia literackiego (nurt antropocentryczno -kulturowy), [w:] Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki. Materiały z konferencji „Antropocentryczno- kulturowy nurt w kształceniu polonistycznym” (Kraków 23–34 października 1995), red. Z. Uryga, Kraków 1998, s. 8–33.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Polakowski J., O różnych stylach uprawiania dydaktyki literatury, „Polonistyka” 1996, nr 2, s. 69–75.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rusek M., Wizje i rewizje edukacji polonistycznej. Wstępne rozpoznania, [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1, red. E. Jaskółowa i in., Katowice 2016, s. 83–95.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa–Kraków 1996. Uryga Z., Gospodarze szkolnego kanonu lekturowego, „Polonistyka” 2007, nr 8, s. 7–13.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Worsowicz M., Podmiotowość nauczyciela polonisty, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2001, z. 4, s. 313–332.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Żurek S.J., Polonistyczne badania edukacyjne – perspektywy 2016–2020, [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1, red. E. Jaskółowa i in., Katowice 2016, s. 95–104.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.