Abstrakt
The article addresses language education from both subject and object perspectives, as presented in secondary school textbooks compliant with the 2018 core curriculum. The analysis of the empirical material has the character of a preliminary identification of the new textbooks. The review of proposals for the introduction of linguistic content and the formation of linguistic-communicative skills was conducted from the perspective of pragmalinguistics and linguistic genology. Both the informational and task-based components of the textbooks were analyzed.
Bibliografia
Bartmiński J., Niebrzegowska -Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brown P.C., Roediger III H.L., McDaniel M.A., Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się, przeł. D. Chabrajska, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chemperek D., Kalbarczyk A., Trześniowski D., Oblicza epok. Język polski. Podręcznik. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. 1.1, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chemperek D., Kalbarczyk A., Trześniowski D., Oblicza epok. Język polski. Podręcznik. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. 2.2, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chemperek D., Kalbarczyk A., Trześniowski D., Oblicza epok. Język polski. Podręcznik. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. 4, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cudowska A., Rozwijanie zdolności metapoznawczych dziecka jako niezbywalny element jego podmiotowego bycia w świecie, [w:] Media elektroniczne w życiu dziecka w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń, red. J. Izdebska, Białystok 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gajda S., Styl naukowy, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek -Bednarczuk, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kiklewicz A., Akty mowy. Klasyfikacja dychotomiczna, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2009, nr 5, s. 87–110.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kordziński J., Świat się zmienia a podręczniki nie. Jeden z największych problemów edukacji, https://holistic.news/swiat-sie-zmienia-a-podreczniki-nie-jeden-z-najwiekszych-problemow-edukacji/ (dostęp: 20.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kościerzyńska J. i in., Ponad słowami. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego. Zakres podstawowy i rozszerzony. 3.1, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus -Sitarz, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Synowiec H., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów, [w:] Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, red. Z. Uryga, M. Sienko, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krzyżyk D., Synowiec H., Język podręczników szkolnych w kontekście ich funkcji dydaktycznej, Warszawa 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nocoń J., Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nocoń J., Styl dydaktyczny – styl dyskursu dydaktycznego, [w:] Style współczesnej polszczyzny.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek -Bednarczuk, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nocoń J., Świadomość językowa w podręcznikach szkolnych (teoria i praktyka), [w:] Świadomość językowa, red. J. Nocoń, A. Tabisz, Opole 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum ogólnokształcące, technikum oraz branżowa szkoła I i II stopnia. Język polski, Warszawa 2018, https://www.ore.edu.pl/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-dla-liceum-technikum-i-branzowej-szkoly-ii-stopnia/ (dostęp:
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
12.2020).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podmiot, [w:] Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/podmiot.html ( dostęp: 23.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podmiot, [w:] Wielki słownik języka polskiego PAN, https://wsjp.pl/haslo/podglad/41283/ podmiot/4858650/osoba (dostęp: 19.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podręcznik, [w:] Wielki słownik języka polskiego PAN, https://wsjp.pl/haslo/podglad/ 61867/podrecznik (dostęp: 21.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Przedmiot, [w:] Wielki słownik języka polskiego PAN, https://wsjp.pl/haslo/podglad/2838/ przedmiot (dostęp: 22.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rafalska D., Grąbczewska A., Szkoła to przede wszystkim ludzie, Res Publica Nowa, 10 VIII 2021, https://publica.pl/teksty/szkola-to-przede-wszystkim-ludzie-68954.html (dostęp: 19.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Witkowski J., Szkoła po pandemii. Ponownie czy od nowa?, Res Publica Nowa, 19 VIII 2021, https://publica.pl/teksty/szkola-po-pandemii-ponownie-czy-od-nowa-68993.html (dostęp: 19.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zbróg P., Modele kształcenia językowego w podręcznikach do języka polskiego a potrzeby komunikacyjne uczniów, [w:] Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, red. H. Synowiec, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia