Abstrakt
The author of the article and co‑author of the programme used during the Polish language course draws on her experience of working with a group of ten children from Ukraine. The course was based on the latest research on the process of teaching and learning to read in order to equip the participants with language skills that would enable them to participate in classes in Polish schools. In the difficult learning situation in which the children from Ukraine found themselves, the independent construction of grammatically correct statements could only be realised through step‑by‑step learning of the written code.
Bibliografia
Błasiak ‑Tytuła M., Wspomaganie procesu adaptacji językowej dzieci z doświadczeniem migracji w nowej wspólnocie językowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2023, t. 14, nr 373, s. 241–260.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chodkiewicz H., O sprawności czytania w nauczaniu języka obcego, Warszawa 1986.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cieszyńska J., Kocham czytać, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cieszyńska‑Rożek J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cieszyńska‑Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cieszyńska‑Rożek J., Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język, Kraków 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cieszyńska‑Rożek J., Stymulacja rozwoju systemu językowego dzieci dwu‑ i wielojęzycznych. Propozycje technik terapeutycznych, „Polski w Niemczech” 2014, nr 2, s. 19–34.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cieszyńska ‑Rożek J., Symultaniczno ‑Sekwencyjna Nauka Czytania 20 lat później, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dehaene S., Jak się uczymy? Dlaczego nasze mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
De Houwer A., Bornstein M.H., Putnick D.L., A Bilingual ‑Monolingual Comparison of Young
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Children’s Vocabulary Size: Evidence from Comprehension and Production, „Applied Psycholinguistics” 2014, vol. 35, no. 6, s. 1189–1211.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gębal P.E., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Grabowska A., Asymetria półkul mózgowych, [w:] Mózg a zachowanie, red. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Komorowska H., Metody nauczania języków obcych, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kuhl P., Brain Mechanizm in Early Language Acquisition, „Neuron Review” 2010, vol. 67, no. 5, s. 713–727.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łuczyński E., Akwizycja gramatyki języka polskiego, „Psychologia Rozwojowa” 2010, t. 15, nr 1, s. 9–18.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Miodunka W.T., Dwujęzyczność polsko‑obca w Polsce i poza jej granicami. Rozwój i perspektywy badań, „LingVaria” 2014, R. 9, nr 1 (17), s. 199–226.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Peets K.F., Yim O., Bialystok E., Language Proficiency, Reading Comprehension and Home Literacy in Bilingual Children, „International Journal of Bilingual Education and Bilingualis” 2022, nr 25 (1), s. 226–240, doi: 10.1080/13670050.2019.1677551.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Warszawa 1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szeląg E., Mózgowe mechanizmy mowy, [w:] Mózg a zachowanie, red. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Vetulani J., Mazurek M., Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia