Zewnętrzne uwarunkowania podmiotowości nauczyciela polonisty
PDF

Słowa kluczowe

subjectivity of a Polish language teacher
determinants of teacher subjectivity
education standard
external exams
rankings

Jak cytować

Krzyżyk, D. (2024). Zewnętrzne uwarunkowania podmiotowości nauczyciela polonisty. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15. https://doi.org/10.24917/20820909.15.3

Abstrakt

In the article, the author reflected on the subjectivity of teachers and selected conditions affecting their empowerment. It is assumed that the subjectivity of a teacher means his or her freedom of action in the process of teaching, learning and upbringing. This subjectivity is shaped by internal factors (qualifications and competencies of a teacher, his or her personality, identification with the profession) and external factors (e.g. the educational policy of the country, activities of the educational administration, applicable regulations, standards). External factors that determine the subjectivity of a teacher and to which the author devotes significant attention include teacher education standards, university training programs, external examinations, and rankings. It is also pointed out that implementing the idea of  subjectivity involves choices (and tensions) that the teacher must make. These choices have an impact on the quality of the education process and, above all, on students.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.3
PDF

Bibliografia

Arends R. I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Borowiec-Gabryś M., Kilar W., Rachwał T., Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości, [w:] Kompetencje przyszłości, red. S.M. Kwiatkowski, Warszawa 2018, s. 68–89.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Brzezińska A.I., Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się, [w:] Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, red. E. Filipiak, Bydgoszcz 2008, s. 35–49.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Crozier M. z udziałem B. Tilliette, Kryzys inteligencji. Szkic o niezdolności elit do zmian, przeł. M. Egeman, Warszawa 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czerepniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997, s. 87–88.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dróżka W., Refleksyjność w kontekście podmiotowości i sprawczości nauczyciela. Wnioski dla kształcenia nauczycieli, „Rocznik Pedagogiczny” 2022, nr 45, s. 37–55.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu. Jak osiągnąć sukces, z wprowadzeniem A. Janowskiego, przekł. J. Stawiński, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Konieczna-Kucharska M., Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 2015, nr 19, s. 229–241.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Korczak J., Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa 2012, s. 120.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwiatkowska H., Edukacja nauczycieli. Konteksty – kategorie – praktyki, Warszawa 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miodunka W., Tambor J. i in., Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Najwyższa Izba Kontroli, System egzaminów zewnętrznych w oświacie. Informacja o wynikach kontroli, s. 6, https://www.nik.gov.pl/plik/id,21647,vp,24297.pdf (dostęp: 7.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Průcha J., Pedeutologia, [w:] Pedagogika, t. II: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, s. 293–316.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. 2019, poz. 1450.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” 2005, nr 27/28, s. 15–28.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Świątkowski M., Życie jest gdzie indziej, czyli czego nie mówią rankingi szkół średnich, https://holistic.news/zycie-jest-gdzie-indziej-czyli-czego-nie-mowia-rankingi-szkol-srednich/ (dostęp: 7.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tomaszewski M., Zaorać rankingi szkół, https://magazynkontakt.pl/zaorac-rankingi-szkol/ (dostęp: 7.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wielki słownik języka polskiego, red. P. Żmigrodzki, https://wsjp.pl/haslo/podglad/106585/punktoza (dostęp: 12.11.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wiśniewska E., Autonomia nauczyciela – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” 2021, t. 14, s. 41–59.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wojciechowska-Charlak B., Zubrzycka-Maciąg T., Podmiotowe interakcje w wychowaniu, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. XXXV, z. 1, s. 41–54.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wysocka M., Granice autonomii nauczyciela języków obcych i jego uczniów, [w:] Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy, red. M. Pawlak, Poznań – Kalisz – Konin 2008, s. 13–32.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.