Pierwsze kroki w nauce języka, czyli jak nauczać dzieci z Ukrainy języka polskiego z wykorzystaniem przeznaczonego dla nich "Elementarza"
PDF

Słowa kluczowe

multilingualism
learning Polish as a foreign/second language
language programming
learning to read

Jak cytować

Błasiak-Tytuła, M. (2024). Pierwsze kroki w nauce języka, czyli jak nauczać dzieci z Ukrainy języka polskiego z wykorzystaniem przeznaczonego dla nich "Elementarza". Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15(398). https://doi.org/10.24917/20820909.15.31

Abstrakt

The article deals with issues related to planning Polish as a foreign/second language for children and emphasises the need to consider the language level of a child in L2. It is important to select appropriate vocabulary, grammatical structures and prosodic elements, taking into account the subjectivity of a learner as well as the right to form their own personality and self‑actualise according to their needs and interests. The curriculum should be tailored to the communication needs of a child.

An example of this approach is Elementarz [Primer], a reading primer for children from

Ukraine, developed by the FINE Foundation in co‑operation with UNICEF. This primer aims to support teachers and parents who want to help their children learn Polish from scratch. Therefore, each page of Elementarz contains short and simple instructions explaining how to solve a task with the child. The book is designed to encourage the child to engage in various activities – from colouring and cutting to glueing different materials. This approach is based on the author’s belief that physical activity and social interaction are fundamental to the development of a child.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.31
PDF

Bibliografia

Baddeley A.D., Working Memory, Thought, and Action, Oxford 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cieszyńska‑Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cieszyńska‑Rożek J., Symultaniczno ‑Sekwencyjna Nauka Czytania 20 lat później, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P., Interkomprehensja, strategie mediacyjne i nauczanie języków obcych, [w:] Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2016, s. 77–93.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P.E., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Grzesiuk A., Ziendalska D., Opis semantyczno‑składniowy słownictwa podstawowego języka polskiego, [w:] Język polski jako język obcy, red. S. Grabias, t. 4, Lublin 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hofmański W., Pospiszil‑Hofmańska K., Interkomprehensja – interferencja – integracja. Polszczyzna w perspektywie nauczania użytkowników języków wschodniosłowiańskich, „Poznańskie Studia Slawistyczne” 2022, nr 23, s. 253–271.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Izdebska ‑Długosz D., Nauczanie i uczenie się języków obcych w kontraście z językami słowiańskimi w opinii Słowian wschodnich – raport z badań, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2023, nr 13, s. 30–43.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kielar ‑Turska M., Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, red. B. Harwas‑Napierała, J. Trempała, Warszawa 2001, s. 47–83.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łuczyński E., Akwizycja gramatyki języka polskiego, „Psychologia Rozwojowa” 2010, t. 15, nr 1, s. 9–18.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miller G.A., The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information, „Psychological Review” 1956, vol. 63, s. 81–97.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nelson A.J. i in., Effects of Exercise Training on Dendritic Morphology in the Cardiorespiratory and Locomotor Centers of the Mature Rat Brain, „Journal of Applied Physiology” 2010, vol. 108 (6), s. 1582–1590.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Orłowska ‑Popek Z., Programowanie języka w terapii logopedycznej. Na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Oroń A., Pamięć robocza i jej rola w procesach uczenia się i pamięci, „Nowa Audiofonologia” 2005, vol. 4, s. 33–41.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Piotrowski K. i in., Jak działa pamięć robocza?, [w:] Pamięć robocza, red. J. Orzechowski i in., Warszawa 2009, s. 25–46.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Polański E., Części mowy oraz ich frekwencja w zasobie leksykalnym uczniów, [w:] Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego, t. 3, red. J. Kram, E. Polański, Katowice 1980, s. 125–146.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, red. I. Janowska i in., Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Święcicka M., Refleksje leksykalno ‑statystyczne nad wypowiedziami dzieci w wieku przedszkolnym. Część 1 – słownictwo częste, „Język Polski” 2022, R. 102, z. 2, s. 77–92.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Święcicka M., Wyrazy częste w słownictwie dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Varia linguistica, red. Ł.M. Szewczyk, Bydgoszcz 1998, s. 99–113.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tambor J., Nauczanie wymowy polskiej. Trudności różnych grup cudzoziemców, [w:] Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 2, red. A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor, Katowice 2010, s. 30–51.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Vandael D. i in., Short ‑Term Plasticity at Hippocampal Mossy Fiber Synapses Is Induced by Natural Activity Patterns and Associated with Vesicle Pool Engram Formation, „Neuron” 2020, no. 107 (3), s. 509–521.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zarębina M., Najczęstsze wyrazy polszczyzny mówionej, „Język Polski” 1971, nr 51 (5), s. 336–347.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zarębina M., Próba statystycznej analizy słownictwa polszczyzny mówionej (synteza danych liczbowych), Wrocław 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zgółkowa H., Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010–2015. Listy frekwencyjne, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zgółkowa H., Świat w dziecięcych słowach, Poznań 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.