Personalizacja w kształceniu szkolnym – z doświadczeń nauczyciela i opiekuna zawodowych praktyk tutorskich
PDF

Słowa kluczowe

didactics
tutoring
personalisation
individualisation
school

Jak cytować

Sporek, P. (2024). Personalizacja w kształceniu szkolnym – z doświadczeń nauczyciela i opiekuna zawodowych praktyk tutorskich. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15. https://doi.org/10.24917/20820909.15.9

Abstrakt

The article is dedicated to the issue of university professional tutoring practice as a form of personalised education, preparing students for the teaching profession and conducting tutoring sessions in primary and secondary schools. The author presents the foundations of personalisation in schools and universities by explaining the idea of tutoring, pointing out the specifics of this method, and emphasising its importance for the educational process in respecting the student subjectivity. The reflections on professional practice are based on scientific material obtained from three private schools, where students conducted tutoring sessions with primary and secondary school students. In evaluating this practice, the researcher refers to testimonies from the students, the parents, and the school teachers who supervised the practice. These issues serve as the basis for the author to formulate conclusions regarding the usefulness of tutoring in schools and its place in university education.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.9
PDF

Bibliografia

Bobiński W., Indywidualizacja jako wyzwanie dla współczesnej szkoły. Rozwiązania amerykańskie, [w:] Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, red. A. Janus -Sitarz, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czekierda P., Czym jest tutoring?, [w:] Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus -Sitarz A., Każde dziecko w szkole jest inne – każde jest ważne, [w:] Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, red. A. Janus -Sitarz, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus -Sitarz A., Personalizacja w kształceniu polonistycznym. Potrzeby, dylematy, dobre praktyki, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2021, t. 12, nr 330, s. 33–41.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo ‑literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karpińska -Musiał B., O nierozłączności kształcenia naukowego i rozwoju osobistego,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, red. B. Karpińska-Musiał, M. Panońko, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłakówna Z.A., Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łazarska D., Sporek P., Od personalizacji do tutoringu w uniwersytecie i szkole, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Marzec- Jóźwicka M., Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy, Lublin 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej, red. A. Janus -Sitarz, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Polakowski J., Idee dydaktyki podmiotowej w podstawowych problemach kształcenia literackiego (nurt antropocentryczno ‑kulturowy), [w:] Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki. Materiały z konferencji „Antropocentryczno‑kulturowy nurt w kształceniu polonistycznym” (Kraków, 23–24 października 1995), red. Z. Uryga, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rosa A., Lektura i nauczanie zindywidualizowane. Koncepcja podręcznika kartkowego na przykładzie epiki, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, red. B. Karpińska -Musiał, M. Panońko, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tutoring. W poszukiwaniu metody kształcenia liderów, red. B. Kaczarowska, Warszawa 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.