Abstrakt
The article explores the implementation of creative activities at school. The author tries to demonstrate the necessity of shaping so-called soft competencies such as innovativeness, flexi bility, and creativity in contemporary schools. The text discusses the results of the survey research concerning how Polish language teachers engage students in creative activities and proposes creative exercises. The author also discusses the essays produced by her primary and secondary school students.
Bibliografia
Bobiński W., Film fabularny w dydaktyce literatury – spojrzenie w podwójnej perspektywie, [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 163-175.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bortnowski S., Wyobraźnia wyzwolona, czyli uczeń wobec poezji, [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 55-78.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Borzęcki A., Okraszewski K., Rakwiecka B., Szmidt K. J., Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gajda A., Kompas twórczości? Koncepcja nauczania do twórczości A. J. Cropley’a [w:] Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie, red. K. J. Szmidt, W. Ligęza, Kraków 2009, s. 200-203.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gromadzka B., Myśleć jak artysta. Jeszcze raz o kontakcie ze sztuką jako źródle postawy twórczej, [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. II, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2016, s. 101-117.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guilford J. P., Natura inteligencji człowieka. Tłum. Zbiorowe, Warszawa 1978.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guzik A., Twórczy nauczyciel w opiniach studentów filologii polskiej [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 39-63.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus-Sitarz A., Między słowem, obrazem i dźwiękiem, czyli uczeń wobec różnych tekstów kultury [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 9-14.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus-Sitarz A., Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 131-158.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus-Sitarz A., Twórcze improwizacje, gry dramatyczne, „Polonistyka” nr 10 (320) 1994, s. 611-621.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus-Sitarz, Twórczość nadaje sens życiu [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Kultura i lektura, Kraków 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Najpierw człowiek, Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Juul J., Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, tłum. D. Syska, Podkowa Leśna 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kania A., „Blackout” i „found poetry”. Od notatki i „poezji z odzysku” do interpretacji tekstów o II wojnie światowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2019, t. 28, s. 51—65.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Tekst cudzy – tekst własny, [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 15-54.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lewandowska-Walter A., Szylko A., Odyseja umysłu jako edukacyjny program myślenia twórczego [w:] Twórczość w teorii i praktyce, red. S. Popek, Lublin 2004, s. 375-382.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nęcka E., Psychologia twórczości, Sopot 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nęcka E., Wymiary twórczości [w:] Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu, red. K. J. Szmidt, Krzysztof T. Piotrowski, Kraków 2005, s. 45-50.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nowak E., Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, tłum. A. Baj, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Robinson K., Aronica L., Odkryj swój żywioł. Jak odkryć swoje talenty, odnaleźć pasję i zmienić swoje życie, tłum. A. Baj, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Robinson K., Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności, tłum. A. Baj, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rusek M., Twórczość – mity szkolne i codzienność [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 140.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szmidt K. J., Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Śnieżyński M., Wielostronne nauczanie w świetle badań empirycznych, Kraków 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Kraków 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uszyńska-Jarmoc J., Rozwijanie dyspozycji kreacyjnych i autokreacyjnych dzieci poprzez twórczą aktywność werbalną i plastyczną [w:] Twórczość w teorii i praktyce, red. S. Popek, D. Turska. Lublin 2004, s. 317-328.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Więcej niż lekcja. Interdyscyplinarne projekty w edukacji polonistycznej, red. A. Kania, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia