Abstrakt
The text focuses on the question of interpreting literary works in high school. The analysis comprises two parts: the interpretation directives themselves (the obligatory/optional nature of canon, analytical procedures, the scope of historical and cultural information) based on the documents from the Ministry of Education (the curricula of the years 2002, 2008, 2018), as well as the influence of these directives on educational practices, especially on methods of designing interpretative space around texts which are considered important for shaping national identity. The analysis of selected textbook examples supplements the review of the above‑mentioned curricula.
Bibliografia
Biedrzycki K., Parafraza czy interpretacja?, [w:] Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, red. E. Jaskółowa, M. Wójcik ‑Dudek, Katowice 2018, s. 35–42.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Budrewicz Z., Arcydzieło w pomniejszeniu, „Polonistyka” 2004, nr 3, s. 4–9.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chrząstowska B., Funkcja wiedzy historycznoliterackiej w liceum, [w:] Innowacje i metody, red. M. Kwiatkowska ‑Ratajczak, Poznań 2011, s. 281–296.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Międzytekstowe zderzenia i dydaktyczne zdarzenia, „Polonistyka” 2001, nr 1, s. 4–10.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z.A., Projektowanie sytuacji odbioru tekstów kultury, [w:] Konteksty polonistycznej edukacji, red. M. Kwiatkowska ‑Ratajczak, S. Wysłouch, Poznań 1998, s. 108–121.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kołodziej P., Liceum, muzeum, mauzoleum… O wskrzeszaniu arcydzieł na lekcjach polskiego, „Polonistyka. Innowacje” 2018, nr 7, s. 105–118.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kostkiewiczowa T., Kilka uwag o tradycji, „Polonistyka” 1997, nr 2, s. 71–76.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kryda B., Dziedzictwo – do przyjęcia czy odrzucenia? O uwarunkowaniach przejmowania wartości w szkolnej lekturze tekstów literackich, [w:] Problematyka aksjologiczna w literaturze, red. S. Sawicki, Lublin 1992, s. 435–459.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nycz R., O kanonie, klasykach i arcydziełach, „Teksty Drugie” 1993, nr 3, s. 1–4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. […] Język polski, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podstawa programowa z komentarzami. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r., Dz.U.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
z 2002 r. nr 51, poz. 458, zał. 4: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa–Kraków 1996. Waśko A., O edukacji literackiej (nie tylko dla polonistów), Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia