Między prawem do błędu a psychologiczną potrzebą domknięcia poznawczego
PDF

Słowa kluczowe

interpretation
error
falsification
cognitive closure
reading

Jak cytować

Biedrzycki, K. (2024). Między prawem do błędu a psychologiczną potrzebą domknięcia poznawczego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15(398). https://doi.org/10.24917/20820909.15.23

Abstrakt

The fear of interpretation at school is a result of the fear of error present among students during the lecture. The risk of error is a part of learning. It is one of its pillars. Knowledge and skills do not progress without errors. Therefore, it is important not to punish students for making mistakes but give feedback concerning the mechanism of thinking, especially in the process of interpretation. The fear is a result of the anxiety that contact with literature and its interpretation can change one’s thinking and feelings. Everybody needs to stay in the circle of his or her inner convictions, which is the phenomenon of cognitive closure. Literary work often subverts the stable and coherent view of reality. Thus, when it comes to interpretation, the task of the teacher is, on the one hand, to inspire independent thinking and, on the other hand, to check the need for cognitive closure.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.23
PDF

Bibliografia

Biedrzycki K. i in., Dydaktyka nauczania literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Raport z badania, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Biedrzycki K., Chrzanowski M.M., Ostrowska E.B., Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne, Warszawa 2024.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bobiński W., Uczyć po ludzku. Literatura w świetle ekologii edukacji, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Brookes C., Herezja parafrazy, przeł. J. Gutorow, [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Brożek B., Granice interpretacji, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dehaene S., Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd?, przeł. D. Rossowski, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus ­Sitarz A., Książki zadające pytania. Pogranicza literatury dla dorosłych i niedorosłych, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus ­Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koziołek K., Czas lektury, Katowice 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kruglanski A.W., The Psychology of Closed Mindedness, New York 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Markiewicz H., O falsyfikowaniu interpretacji literackich, [w:] tegoż, Dopowiedzenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Kraków 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Markowski M.P., Dekonstrukcja, [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Markowski M.P., Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, przeł. P. Graff, K. Rosner, Warszawa 1989. Tomaszewska G.B., Dwuznaczność, Gdańsk 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.