Abstrakt
The article examines three educational aids designed for high school students. The following topics were selected for discussion: summaries of romantic readings by Adam Mickiewicz, educational films by Mieczysław Mietczyński known as Profesor Niczego and psychological guides by Przemysław Staroń. The aids are aimed to present the content of the literary works and, assess their teaching potential. It is shown how students are perceived by the authors of the creative works and what attitude young learners have towards these aids. Finally, the tasks of a contemporary Polish teacher are outlined.
Bibliografia
Alvarez C., Prawa naturalne dziecka. Rewolucja w edukacji dla rodziców i pedagogów, przeł. B. Łyszkowska, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Amborska‑Głowacka D., Blaski i cienie podmiotowości w edukacji polonistycznej, [w:] Dydaktyka XXI wieku. Szanse i zagrożenia, red. J. Bujak ‑Lechowicz, Piotrków Trybunalski 2008, s. 161–170.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Biedrzycki K., Lęk przed interpretacją, [w:] Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, red. K. Maciejak, M. Trysińska, Warszawa 2019, s. 197–205.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bortnowski S., Młodzież a lektury szkolne, Warszawa 1974.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bortnowski S., Scenariusze półwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski, Kraków 2013. Chętkowski D., Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus‑Sitarz, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dudzikowa M., Człowiek w edukacji polonistycznej, [w:] Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury, red. Z. Budrewicz, M. Jędrychowska, Z. Uryga, Kraków 1999, s. 37–49.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Garsztka T., Twardzik B., W granicach realizmu. Trudne powieści w szkole średniej, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus ‑Sitarz A., Przygotowani do wolności? (O odpowiedzialnych wyborach lektur i sposobów ich interpretacji), [w:] Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2010, s. 37–51.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kleiner J., Zarys dziejów literatury polskiej, t. 2, Wrocław 1960.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kołodziej P., Literatura grozi myśleniem, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Żydek ‑Bednarczuk U., Barwy epok. Nauka o języku 1, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kwiatkowska ‑Ratajczak M., Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka, Poznań 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lektura wobec wyzwań współczesności, red. D. Karkut, A. Kucharska‑Babula, Rzeszów 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, red. A. Janus ‑Sitarz, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik. Zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łazarska D., Uczeń jako autor rozważań o literaturze, [w:] Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Lublin 2011, s. 143–152.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Márai S., Księga ziół, przeł. F. Netz, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marzec ‑Jóźwicka M., Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy, Lublin 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marzec ‑Jóźwicka M., Teksty literackie w pracy nauczyciela polonisty. Lektury i konteksty, Lublin 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Michułka D., Ad usum Delphini. O szkolnej edukacji literackiej – dawniej i dziś, Wrocław 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mickiewicz A., Poezje, wybór i red. E. Zarych, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Szkice o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polakowski J., Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym. Zarys teorii badań – próby diagnozy, Kraków 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Radecki Ł., Adam Mickiewicz. Bryk bardzo niekonwencjonalny, Poznań 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ryan R.M., Deci E.L., Grolnick W.S., Autonomy, Relatedness, and the Self: Their Relation to Development and Psychopathology, [w:] Developmental Psychopathology, vol. 1: Theory and Methods, red. D. Cicchetti, D.J. Cohen, New York 1995, s. 618–655.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Staroń P., Szkoła Bohaterek i Bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem, Warszawa 2020. Staroń P., Szkoła Bohaterek i Bohaterów 2, czyli jak radzić sobie ze złem, Warszawa 2021. Szczukowski D., Praktykowanie lektury, Gdańsk 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tomaszewska G., Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Trojan E., Podmiotowość w edukacji i wychowaniu. Zestawienie bibliograficzne, https:// pedagogiczna.pl/podmiotowosc‑w‑edukacji‑i‑wychowaniu/ (dostęp: 28.12.2023). Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Waligóra J., Honor albo trzy pojedynki w „Lalce”. Lekcja języka polskiego jako wycieczka antropologiczna, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2013, nr 4, s. 187–207.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia