[Nie]ocenione. Twórcze praktyki pisarskie w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej
PDF

Słowa kluczowe

assessment
writing practice method
creative writing
feedback

Jak cytować

Szoska, M. (2024). [Nie]ocenione. Twórcze praktyki pisarskie w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15(398). https://doi.org/10.24917/20820909.15.15

Abstrakt

The method of assessment gives us information about the activities that constitute the educational process. It is also a declaration of educational ideology, determined by the principles included in regulations and school documents. In light of contemporary pedagogical theories, the communicative aspect of assessment, including the assessment of written assignments, should be valued in teaching. The article describes the attitudes of trainee teachers towards the assessment included in their internship reports. According to the reports, excessive  formalism related to the evaluation and the perspective of exams destroys the creativity of students and results in schematic essays. Moreover, a similar pattern applies to the essays of university students shaped during the educational process. As a remedy, the author suggested a return to the  method of writing practice, included in the article in the context of creative writing. Due to  this method, the new outcome of a pedagogical context is achieved. The text contains examples of students’ works created using the described method.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.15
PDF

Bibliografia

Chrząstowska B., Wantuch W., Ku samokształceniu, [w:] Innowacje i metody, t. 1: W kręgu teorii i praktyki, red. M. Kwiatkowska -Ratajczak, Poznań 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jak pracować z wyobraźnią? Księga konspektów, red. I. Morska, Gdańsk–Sopot 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus -Sitarz A., Style nauczania polonistów, [w:] tejże, W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016, s. 91–116.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kania A., Autobiograficzna narracja o edukacji, czyli jak zdefiniować siebie i zostać refleksyjnym nauczycielem, [w:] Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej, red. A. Janus- Sitarz, Kraków 2021, s. 39–62.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Laskowski M., Pisanie kreatywne na poziomie szkoły średniej, „Lingwistyka Stosowana” 2010, nr 2, s. 133–143.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Marcela M., Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Morawska I., Ocenianie w szkole jako komunikacja interakcyjna, „Annales Universitatis Mariae Curie -Sklodowska, sectio N – Educatio Nova” 2019, Vol. 4, s. 195–211, DOI: 10.17951/en.2019.4.195-211.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nalaskowski A., Przestrz enie i miejsca szkoły, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nowak E., Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ocenianie kształtujące. Jak rozumiemy ocenianie kształtujące w „Szkole uczącej się”?, Szkoła ucząca się, https://sus.ceo.org.pl/ocenianie-ksztaltujace/ocenianie-ksztaltujace-2/ (dostęp: 14.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/ WDU20150000843/O/D20150843.pdf (dostęp: 12.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sajdak A., Edukacja kreatywna, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

SALA. Katalog rozwiązań przestrzennych w sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym, https://www.ibe.edu.pl/images/badania/SALA/SALA_katalog_broszura_030815.pdf (dostęp: 12.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Strawa E., Komentowanie to podstawa, czyli o tym, jak korzystać z potencjału informacji zwrotnej, [w:] Nauczyciel współczesnej szkoły. Oczekiwania – kompetencje, red. V. Kopińska, J. Flanz, Włocławek 2012, s. 194–213.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stróżyński K., Ocenianie kształtujące w polskiej szkole, [w:] Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego, red. B. Niemierko, M.K. Szmigel, Kraków 2020, s. 111–117.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Śliwerski B., Uwolnić szkołę od systemu klasowo ‑lekcyjnego, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tłuściak -Deliowska A., Czyżewska M., Od funkcji oceniania do kultury samoregulowanego uczenia się, czyli rozprawa o ocenianiu kształtującym, „Przegląd Pedagogiczny” 2018, nr 1, s. 69–81.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.