Dojrzałość, ale jaka? Egzamin maturalny z języka polskiego a wyzwania współczesności
PDF

Słowa kluczowe

matriculation exam
proficiency
subjectivity
competencies
Polish language education

Jak cytować

Rusek, M. (2024). Dojrzałość, ale jaka? Egzamin maturalny z języka polskiego a wyzwania współczesności. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15(398). https://doi.org/10.24917/20820909.15.22

Abstrakt

This article seeks an answer to the question of how the Polish matriculation exam formula determines linguistic and cultural competencies and, above all, what impact it has on the development of the sense of subjectivity and self­agency in secondary school students. The starting point of the analysis is the formula of the Polish matriculation examination from the turn of the 19th and 20th centuries. The diachronic approach is confronted with the analysis of the current examination formula. To achieve this, a survey was conducted among matriculation examiners concerning the current examination system and its adequacy to the challenges facing Polish language education in the twenty­first century.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.22
PDF

Bibliografia

Biesta G., What If? Art Education Beyond Expression and Creativity, [w:] Art, Artists and Pedagogy. Philosophy and the Arts in Education, red. Ch. Naughton, G. Biesta, D.R. Cole, London–New York 2018, s. 11–20.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bortnowski S., Jaka matura?, [w:] tegoż, Nowe spory. Nowe scenariusze, Warszawa 2001, s. 47–56.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bortnowski S., Matura 2002 – nowa i kontrowersyjna, „Polonistyka” 2000, nr 10, s. 584–590.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bortnowski S., Sprawdzian z czytania – na maturze, [w:] Nowa matura a egzamin wstępny z języka polskiego, red. R. Pawłowska, Gdańsk 2001, s. 54–61.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chrząstowska B., Matura z gabinetu, „Polonistyka” 2000, nr 10, s. 590–595.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

G. St., Zawiliński R., Egzamin, [w:] Encyklopedia wychowawcza, t. 3, red. J.T. Lubomirski i in., Warszawa 1885, s. 431–470, http://pbc.up.krakow.pl/dlibra/publication/2241/ edition/2198/content (dostęp: 2.10.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

I. Illich, Odszkolnić społeczeństwo, przeł. Ł. Mojsak, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Informator maturalny od 2005 roku z języka polskiego, oprac. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego jako przedmiotu obowiązkowego
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

(część ustna oraz część pisemna na poziomie podstawowym) od roku szkolnego
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

/2023, oprac. Centralna Komisja Egzaminacyjna, okręgowe komisje egzaminacyjne, Warszawa 2021, https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/ Informatory/Informator_EM2023_jezyk_polski_PP.pdf (dostęp: 20.01.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015, oprac. Centralna Komisja Egzaminacyjna, okręgowe komisje egzaminacyjne, Warszawa 2013, https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Jezyk­polski.pdf (dostęp: 20.01.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Klejnocki J., Dlaczego bronię nowej matury?, [w:] Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2006, s. 320–326. Kozłowski W.M., Precz z maturą!, Warszawa–Poznań 1926, https://polona.pl/item­view/ e6cc994e­7d29­4c95­9ba8­9ecb31fbb1c9?page=10 (dostęp: 28.09.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kujawska K., Egzaminy dojrzałości z języka polskiego w okresie międzywojennym, [w:] Nowa matura a egzamin wstępny z języka polskiego, red. R. Pawłowska, Gdańsk 2001, s. 36–46.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kulka B., Z dziejów polonistyki szkolnej. Matura przed rokiem 1918, [w:] Nowa matura a egzamin wstępny z języka polskiego, red. R. Pawłowska, Gdańsk 2001, s. 18–35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Liczba maturzystów w Polsce, https://wyniki.dlamaturzysty.info/s/4059/80885­Liczba­maturzystow­w­Polsce­maj.htm (dostęp: 20.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nowa matura a egzamin wstępny z języka polskiego, red. R. Pawłowska, Gdańsk 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Okólnik R.S.K. z dnia 2. czerwca 1909. L. 26.770. Do wszystkich dyrekcyi c.k. gimnazyów i szkół realnych w sprawie nowych przepisów o egzaminie dojrzałości, „Muzeum” 1909, t. 2, z. 5, s. 607–612, https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/118909/edition/130180/content (dostęp: 28.09.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Parowska H., Matura z języka polskiego w latach 1965–1975. Zagadnienia metodyczne i analiza tematów, Warszawa 1978.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Próchnicki F., Kilka uwag o egzaminie dojrzałości z polskiego, „Muzeum” 1909, t. 1, z. 3,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

s. 246–261, https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/118871/edition/129 996/content (dostęp: 28.09.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Różewicz T., Kartoteka. Kartoteka rozrzucona, Kraków 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rusek M., Przed egzaminem maturalnym, [w:] tejże, Barwy epok. Kultura i literatura, nauka o języku. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2004, s. 24–32.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Statystyki maturalne 2023, Uniwersytet SWPS, https://swps.pl/matura/aktualnosci/ 34168­statystyki­maturalne­2023 (dostęp: 20.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Syllabus z języka polskiego 2002, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szymborska W., Widok z ziarenkiem pisaku, Poznań 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wrońska K., Samouctwo – w myśli pedagogicznej i życiu Władysława M. Kozłowskiego,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[w:] Wielogłosy w myślach o wychowaniu. 100 lat polskiej pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, K. Dworakowska, Warszawa 2020, s. 24–42.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Żurek S.J., O tekstocentryzmie matury polonistycznej od roku 2015, [w:] Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, t. 3, red. K. Biedrzycki i in., Kraków 2014, s. 171–180.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.