Abstrakt
This text refers to the situation of primary school, especially the seventh and eighth grades, after the educational reform of 2017. The author shows the negative impact of the reform on the functioning of students, parents, teachers and publishers in the new educational reality. The author points the conditions resulting from the reform, indicates their consequences for the organization of the educational process, the textbook market, shows the incommensurability of the new formula of the school to the needs and expectations of educational entities. Critically analyzes the concept of the eighth grade exam, based on the Informator o egzaminie ósmoklasisty… by the Regional Examination Commission. In conclusion, the author of the article argues that the negative consequences of the reform and the resulting consequences will primarily the hardest to lift for teachers and students.Bibliografia
E. Chudziński, Kraków 2000.
Bomba K., Romeo i Julia, czyli miłość mocna jak śmierć, Kraków 2001.
Clancy T., Suma wszystkich strachów, Warszawa 2001.
Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019,
Warszawa 2017, cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Informatory/In-
formator_P1_polski.pdf [dostęp: 17.07.2018].
Kicińska M., Matka przeciw reformie edukacji. Dorota Łoboda: Chcę, żeby moje córki były
ciekawe świata, a nie grzeczne jak w koszarach, wysokieobcasy.pl/wysokie-ob-
casy/7,127763,22289066,matka-przeciw-reformie-edukacji-dorota-loboda-chce-
-zeby.html?disableRedirects=true, [dostęp: 18.07.2018].
Mizera-Nowicka A., Poloniści apelują do MEN: Należy wycofać reformę edukacyjną. O liście
polonistów do ministerstwa edukacji narodowej mówi prof. dr hab. Grażyna Toma-
szewska z Uniwersytetu Gdańskiego, dziennikbaltycki.pl/edukacja/a/polonisci-ape-
luja-do-men-nalezy-wycofac-reforme-edukacyjna,10731908/ [dostęp: 20.07.2018].
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język
polski, ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/J%C4%98ZYK%20POLSKI/Pod-
stawa%20programowa%20kszta%C5%82cenia%20og%C3%B3lnego%20z%20
komentarzem.%20Szko%C5%82a%20podstawowa,%20j%C4%99zyk%20polski.
pdf [dostęp: 17.07.2018].
Podstawa programowa z komentarzami. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum
i liceum, t. 2 [wydawnictwo z ośmiotomowej serii sygnowanej m.in. przez Minister-
stwo Edukacji Narodowej, brak daty i miejsca wydania].
Polska na czwartym miejscu w UE pod względem liczby zdolnych uczniów, edukacja.dzien-
nik.pl/aktualnosci/artykuly/548161,pisa-polska-uczniowie-zdolni-badania-szko-
la-uczen-raport-timss-gimnazjalisci.html [dostęp: 18.07.2018].
Rodzice buntują się przeciwko reformie edukacji. Jednego dnia nie poślą dzieci do szko-
ły, edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/544293,rodzice-reforma-edukacji-
-bunt-ministerstwo-rzad-petycja-szydlo.html [dostęp: 18.07.2018].
Rodzice rozmawiali z MEN. Obie strony niezadowolone, wiadomosci.wp.pl/rodzice-
-rozmawiali-z-men-obie-strony-niezadowolone-6066406389683329a [dostęp:
18.07.2018].
Sawka N., Nie zadzieraj z matką! Rodzice przeciwko reformie edukacji, krytykapolitycz-
na.pl/kraj/nie-zadzieraj-z-matka-rodzice-przeciwko-reformie-edukacji/ [dostęp:
18.07.2018];
Słowik K., Badania PISA. Warszawscy gimnazjaliści najlepsi w Europie, warszawa.wy-
borcza.pl/warszawa/1,34862,21174170,badania-pisa-warszawscy-gimnazja-
lisci-najlepsi-w-europie.html [dostęp: 18.07.2018].
Sporek P., W stronę lektury. Propozycje tekstów do opracowania lekcyjnego dla uczniów
szkół podstawowych oraz gimnazjów, Kraków 2017.
Suchecka J., Poloniści przeciw zmianom w edukacji. Apelują do Anny Zalewskiej o dialog
i odpolitycznienie reform, wyborcza.pl/1,75398,20790099,polonisci-przeciw-zmia-
nom-w-edukacji-apeluja-do-anny-zalewskiej.html [dostęp: 20.07.2018].
Suma wszystkich strachów [film], reż. Phil Alden Robinson, Niemcy, USA 2002.
Szymańska M., Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia języko-
wego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016.
Uryga Z., Kryteria oceny podręczników szkolnych do literatury i historii, [w:] Prace Komisji
PAU do Oceny Podręczników Szkolnych, red. A. Kastory, t. I, Kraków 2002.
Wyniki badań PISA. Sukces polskich gimnazjalistów, pulawy.naszemiasto.pl/artykul/wy-
niki-badan-pisa-sukces-polskich-gimnazjalistow,2622088,art,t,id,tm.html [dostęp:
18.07.2018].