Abstrakt
Autor w swoim tekście podejmuje refleksję nad miejscem, rolą i znaczeniem programu do nauczania języka polskiego. Przedstawia historię programów, ich rozmaite koncepcje, a także zmiany, jakie zachodziły w ich strukturze na przestrzeni lat. Akcentuje również zagadnienie modelowania koncepcji programów do języka polskiego. Równocześnie dąży do uogólnienia - wskazania tego, co w konstrukcji programów stałe, powtarzalne. Zamykając swe wywody, wskazuje na możliwą przyszłość programów nauczania w polskim systemie oświaty.
Bibliografia
Budrewicz Z., Kształcenie literackie w szkołach zawodowych w Polsce w 1918 – 1939, Kraków 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dyduch B., Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Steczko I., To lubię! Podręcznik do języka polskiego zreformowanej szkoły podstawowej. Klasa 4. Książka nauczyciela, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Komisja Edukacji Narodowej, red. S. Tync, Wrocław 1954.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Komorowska H., Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Piramowicz G., Uwagi o nowym instrukcyi publicznej układzie, [w:] Komisja Edukacji Narodowej, red. S. Tync, Wrocław 1954.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Popławski A., O rozporządzeniu i wydoskonaleniu edukacyi obywatelskiej projekt w marcu 1774 podany, [w:] Komisja Edukacji Narodowej, red. S. Tync, Wrocław 1954.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Skrzetuski K., Przypisy do historyi powszechnej dla szkół narodowych, [w:] Komisja Edukacji Narodowej, red. S. Tync, Wrocław 1954.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sporek P., „Miałeś chamie złoty róg”. O chorobie szkolnictwa w Rzeczpospolitej i szlachetnego dorobku Komisji Edukacji Narodowej roztrwonieniu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V”, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stasiewicz-Jasiukowa I., Nowożytna myśl naukowa w podręcznikach Komisji Edukacji Narodowej, [w:] Nowożytna myśl naukowa w podręcznikach Komisji Edukacji Narodowej, red. I. Stasiewicz-Jasiukowa, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Walker D. F., Soltis J. F., Program i cele kształcenia, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Badane programy:
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bobińska M., Świat w słowach i obrazach. Język polski. Gimnazjum. Klasy 1- 3, [nowa wersja] Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, M. Pabisek, Lustra świata. Program nauczania. Język polski. Szkoła ponadgimnazjalna, http://ucze.pl/zasob/program-nauczania-lustra-swiata-2/, dostęp: 07.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chmiel M., Herman W., Pomirska Z., Doroszewski P., Słowa na czasie. Program nauczania języka polskiego w klasach I – III gimnazjum, Gdańsk 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dziuba Z., Olszowska G., Garsztka T., Program nauczania języka polskiego w klasach I – III gimnazjum [nowa wersja], znak.com.pl/files/download/DOITAKIprogramgimnazjum.doc, dostęp 05.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Horwath E., Żegleń A., Program nauczania języka polskiego w klasach IV – VI Słowa z uśmiechem, wsip.pl/upload/2013/08/Slowa_z_usmiechem_program_nauczania.pdf, dostęp 05.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Instrukcja programowa i podręcznikowa dla 11-letnich szkół ogólnokształcących na rok szkolny 1956/57. Język polski. Klasy VIII-XI, Warszawa 1956.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Steczko I., To lubię! Program nauczania języka polskiego w klasach IV-VI zreformowanej szkoły podstawowej, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Potaś M., To lubię! Program nauczania języka polskiego w klasach I – III gimnazjum, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., Kołodziej P., Mrazek H., Martyniuk W., Potaś M., Steczko I., Szudek E., Waligóra J., To lubię! Program nauczania języka polskiego w klasach I-III liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego oraz technikum, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kasprzakowa B., Nowakowski P., Naucz się dziwić. Program nauczania języka polskiego w gimnazjum, Poznań 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Klimowicz A., Brząkalik K., Teraz polski. Program nauczania ogólnego języka polskiego w klasach IV – VI szkoły podstawowej, dlanauczyciela.pl/zasoby/szkola-podstawowa-klasy-4-6/jezyk-polski/teraz-polski/?f:10[0]=37, dostęp: 07.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łuczak A., Fiszer B., Hajduk M., Między nami. Program nauczania języka polskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego (klasy I – III gimnazjum), Gdańsk 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łuczak A., Prylińksa E., Między nami. Program nauczania języka polskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego (klasy I – III gimnazjum) [nowa wersja], gwo.pl/programy-nauczania-m299, dostęp 05.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Olejnik K., Program nauczania języka polskiego Nowe Zrozumieć świat – zrozumieć człowieka, ucze.pl/zasob/program-nauczania-jezyka-polskiego-nowe-zrozumiec-tekst-zrozumiec-czlowieka, dostęp: 07.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Olszowska G., Program nauczania języka polskiego w klasach I – III gimnazjum, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Poradnik dla nauczyciela. Program nauczania. Barwy epok. Kultura i literatura. Nauka o języku, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Program liceum ogólnokształcącego, liceum zawodowego i technikum. Język polski (dwie wersje), Warszawa 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Klasy I-IV. Język polski (tymczasowy), Warszawa 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Klasy I-IV. Język polski, Warszawa 1971;
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Klasy I-IV. Język polski, Warszawa 1974.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Program nauczania liceum ogólnokształcącego oraz liceum zawodowego i technikum. Język polski, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Program szkoły podstawowej. Język polski. Klasy IV – VIII, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Puischel M., Język polski. Program nauczania dla gimnazjum, Gdańsk 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Starownik Z. i in., Przeszłość to dziś. Program nauczania języka polskiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum, stentor.pl/files/aktualnosci/przeszlosc_nowa_program.pdf, dostęp 05.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Surdej A., Surdej B., Jutro pójdę w świat. Program nauczania języka polskiego w klasach IV-VI szkoły podstawowej, https://www.wsip.pl/.../Jutro_pojde_w_swiat_NPP_program_nauczania_147303.pdf, dostęp 07.09.2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##