Abstract
This article argues that the main task of humanities in education is to reveal the mechanisms typical for a totalitarian worldview, including discrimination and minority exclusion. A collection of reportage stories Cywil w Berlinie by Antoni Sobanski will form the basis for my deliberations. The writings of Sobanski are interesting for a scholarly educator in terms of detecting disturbing and threatening elements of the surrounding world. Despite being written in the 1930s, they are surprisingly contemporary and universal.
References
Applebaum A., Zmierzch demokracji. Zwodniczy powab autorytaryzmu, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, przeł. M. Szawiel i D. Grinberg, Warszawa 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koziołek R., Humanista sygnalista, [w:] tegoż, Wiele tytułów, Wołowiec 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krastew I., Demokracja nieufnych. Eseje polityczne, przeł. M. Sutowski, Warszawa 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Majewski P.M., Kiedy wybuchnie wojna? 1938. Studium kryzysu, Warszawa 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Przemówienie Mariana Turskiego z 27 stycznia 2020 roku, https://tvn24.pl/polska/ marian-turski-byly-wiezien- auschwitz-przemowienie-na-obchodach- 75-rocznicy-wyzwolenia-obozu- auschwitz-3398749 [dostęp: 7.10.2020].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Snyder T., Czarna ziemia: holokaust jako ostrzeżenie, przeł. B. Pietrzyk, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sobański A., Cywil w Berlinie, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sobczak P.M., Polscy pisarze wobec faszyzmu, Łódź 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia