profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, doktor habilitowany nauk humanistycznych, literaturoznawca, dydaktyk, specjalista w zakresie zarządzania i przywództwa w oświacie; kierownik Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej UKEN, certyfikowany tutor akademicki I stopnia, nauczyciel języka polskiego w VIII Prywatnym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie; interesuje się głównie interferencjami literatury i sztuk wizualnych (zwłaszcza malarstwa) oraz teorią i praktyką kształcenia w ujęciu antropologicznym – jest współautorem całościowej koncepcji edukacji humanistycznej (m.in. program i seria podręczników dla uczniów i nauczycieli To lubię!; książki: Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego. Zaproszenie do dyskusji, 2011; Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, 2016), współtwórcą Teatru Interakcji (Szkolny Teatr Interakcji. Od pomysłu do przedstawienia, (2016), twórcą pomocy dydaktycznych (m.in. seria Nowa matura bez korepetycji), organizatorem, współorganizatorem i koordynatorem wielu krajowych i międzynarodowych przedsięwzięć o charakterze naukowym, popularnonaukowym i edukacyjnym (np. projekty: International Youth Leadership Summit we Francji i w USA, Humanistyka w działaniu, Forum Współpracy Edukacyjnej Kraków – Bazylea). Autor kilkudziesięciu publikacji polsko- i anglojęzycznych, w tym m.in. monografii Czas na obraz (2013), Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą (2018) oraz Literatura grozi myśleniem (2021). Przy współpracy z różnymi instytucjami kulturalnymi i oświatowymi od wielu lat prowadzi w kraju i za granicą (USA, Francja, Węgry, Litwa, Niemcy, Szwajcaria) zajęcia dla studentów, licealistów i nauczycieli, wykłady otwarte z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, wykłady i warsztaty glottodydaktyczne oraz międzynarodowe warsztaty teatralne