Abstract
Visualization in teaching, as a method of universal communication and a simple message understood by all people, in the conditions of crises in the modern world, and especially in the era of current migrations, is indispensable also in Polish schools. The study outlines the most critical problems faced by teachers teaching Polish as a second language and then presents various options and advantages of incorporating image/imagery into the education of children with a migration experience, incl. picture dictionaries, drawing techniques, mnemonics (link method, chain method, mental map) and a sketch note. Regardless of the universality of visual thinking, the study proves that these techniques, strategies, and methods have a resounding justification for teaching Polish as the second language.
References
Arden J.B., Doskonalenie pamięci dla bystrzaków, przeł. M. Marczak, Gliwice 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Atkinson R.C., Mnemotechnics in Second-language Learning, „American Psychologist” 1975, vol. 30 (8), s. 821–828.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brześkiewicz Z., Superpamięć, Białystok 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Buzan T., Mapy twoich myśli. Mindmapping, czyli notowanie interaktywne, oprac. i przeł. D. Rossowski, M. Stefaniak, Łódź 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czerniawska E., Mnemotechniki. Miejsce we współczesnej psychologii, „Psychologia Wychowawcza” 1985, nr 28, s. 400–410.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fijałkowski A., Orbis pictus – Świat malowany Jana Amosa Komenskiego / Orbis pictus – Die Welt in Bildern des Johann Amos Comenius, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fiok E., Osiem kroków, czyli kilka praktycznych rad, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/617/osiem++krokw+czyli+kilka+praktycznych+rad3.pdf (dostęp: 16.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Frutiger A., Człowiek i jego znaki, tłum. C. Tomaszewska, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gębal P., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018, s. 199–212.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gębka-Wolak M., Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, „Edukacja” 2019, nr 3 (150), s. 68–84.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gębka-Wolak M., Od nauki o języku do nauki języka polskiego. Uwagi o przystosowywaniu materiałów z zakresu gramatyki w klasach IV–VIII do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji, [w:] Panorama glottodydak¬tyki polonistycznej. Wyzwania, pytania, kierunki, red. K. Zioło-Pużuk, Warszawa 2019, s. 21–46.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Heyd G., Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht Deutsch als Fremdsprache, Tübingen 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Horn R.E., Visual Language. Global Communication for the 21st Century, Bainbridge 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
International Visual Literacy Association, https://ivla.org/ (dostęp: 13.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jagodzińska M., Obraz w procesie poznania i uczenia się, Warszawa 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kawczyńska-Butrym Z., Dzieci w migracji – co o nich wiemy?, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2021, nr 76, s. 23–38.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kawiorski S., Koncepcja podwójnego kodowania Allana Paivio w procesie percepcji czytanego tekstu, „Podkarpackie Studia Biblioteczne” 2013, nr 2, s. 33–39.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, tłum. A. Kowaliszyn, Warszawa 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lorayne H., Sekrety superpamięci, przeł. M. Siurawski, Łódź 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łyp-Bielecka A., Mind mapping w nauczaniu i uczeniu się języka obcego, „Neofilolog” 2009, nr 33, s. 89–100.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Morawińska A., Tytułem wstępu. Powitanie uczestników konferencji, [w:] Wizualizacja wiedzy. Od Biblia Pauperum do hipertekstu, red. M. Kluza, Lublin 2011, s. 8.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Paivio A., Mental Representations: A Dual Coding Approach, New York 1986.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pamuła-Behrens M., Szymańska M., Metoda JES-PL. Nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji, „JOwS” 2018, nr 2, s. 4–11.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pamuła-Behrens M., Szymańska M., W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Przewodnik, http://fundacjareja.eu/przewodnik-dla-nauczyciela/ (dostęp: 15.07.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Roam D., Narysuj swoje myśli. Jak skutecznie prezentować i sprzedawać pomysły na kartce papieru, tłum. B. Sałbut, Gliwice 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stankiewicz Z., Trening umysłu, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Strączyńska M., Synergia obrazu i tekstu w projektowaniu komunikacji wizualnej: poszukiwanie i analiza najważniejszych przykładów skutecznego łączenia obrazu i tekstu w kontekście edukacyjnym, praca doktorska, promotor Ł. Kliś, Uniwersytet Śląski, Katowice 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wammes J., On the Mnemonic Benefits of Drawing. A Doctoral Thesis Presented to the University of Waterloo, Waterloo 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.