„I bloom with my soul, with my soul”... Around the creative statements of young people about their place of residence and their own life, inspired by the literary out put of Zosia Smreczyńska and Władysław Orkan
PDF (Język Polski)

Keywords

Małopolska
Gorce
Władysław Orkan
Zosia Smreczyńska
nauczanie polszczyzny regionalnej
mała ojczyzna
kształtowanie tożsamości młodzieży Małopolska
Gorce
Władysław Orkan
Zosia Smreczyńska
regional Polish language education
„Little homeland”
shaping the identity of young people

How to Cite

Pławecka, K. (2021). „I bloom with my soul, with my soul”. Around the creative statements of young people about their place of residence and their own life, inspired by the literary out put of Zosia Smreczyńska and Władysław Orkan. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 12(330), 401–418. https://doi.org/10.24917/20820909.12.28

Abstract

This publication is presented as part of the broadly understood didactics of the Polish language, in particular regional education seen from a modern perspective. A detailed consideration is devoted to aproposal to use geopoetic tools, including the topographic Outlook and the educational possibilities of literary texts and Young people’s creative endeavours, by showing their place of residence as constantly opening up New topographies, confirming or deconstructing the previous ones. The author treats the Podgórze region as a bearer of anthropological content, a link between various ways of recording experiences related to it. The research issues focus on the Gorce Mountains seen from the perspective of: 1) Władysław Orkan’s statements about mountains and their values; 2) the works of Zosia Smreczyńska intertwined with her experience of her native environment; c) poetry submitted by Young people participating in the Zosia Smreczyńska VIII County Poetry Competition and their various ties with their home towns.

https://doi.org/10.24917/20820909.12.28
PDF (Język Polski)

References

Auge M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, przedmowa W.J. Burszta, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogacz J., Nad niskością rzeczy, Limanowa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Budrewicz Z., Wydobyte z zapomnienia. Propozycje lektur dla szkoły podstawowej i gimnazjum, wybór, oprac. i uwagi interpretacyjno-metodyczne Z. Budrewicz, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Domańska E., „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5, s. 48–61.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dutka E., Pytania o miejsce. Sondowanie topografii literackich XX i XXI wieku, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dużyk J., Władysław Orkan. Opowieść biograficzna, Warszawa 1975.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Faron B., Poezjowanie, [w:] Niewyśnione sny. Antologia poezji pokonkursowej, Limanowa 2015, s. 5–6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Faron B., Powrót do korzeni, Kraków 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Faron B., Władysław Orkan. Rozszerzony, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gajak-Toczek M., Szymborska o radości pisania, „Acta Lodzienzis” 2005, nr 7, s. 445–456.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Głogowska-Gryziecka B., Pejzaże gorczańskie i włoskie wpisane w twórczość Władysława Orkana, [w:] Władysław Orkan. Piewca Gorców i Podhala, red. B. Faron, Kraków 2015, s. 187–204.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Historia literatury polskiej w zarysie, t. II, red. M. Stępień, A. Wilkoń, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koc K., Software w szkolnym kształceniu polonistycznym, czyli o znaczeniu aktualizacji teorii dydaktycznych, [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S.J. Żurek, przy współpracy M. Nowak, Lublin 2019, s. 169–181.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kolbuszewski J., Literatura i Tatry. Studia i szkice, Zakopane 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Katowice 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Matras-Mastalerz W., Pamięć o Władysławie Orkanie i Zosi Smreczyńskiej w edukacji regionalnej w szkołach i instytucjach kultury miasta Limanowa, [w:] Władysław Orkan. Piewca Gorców i Podhala, red. B. Faron, Kraków 2015, s. 269–282.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., W poszukiwaniu przestrzeni. Refleksje na temat sensu czytania nie tylko „lektur szkolnych”, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia. Badania. Metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawskiej, Lublin 2007, s. 261–274.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., Morawska I., Latoch-Zielińska M., Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności. Szkice i studia z edukacji polonistycznej, Lublin 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Orkan W., Komornicy i opowiadania wybrane, wyboru dokonał i posłowiem opatrzył B. Faron, Warszawa 1975.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Orkan W., W roztokach, oprac. S. Pigoń, Wrocław 1965.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pigoń S., Władysław Orkan. Twórca i dzieło, Kraków 1958.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pirveli M., Duch miejsca a topofilia, [w:] Pamięć, przestrzeń, tożsamość, red. S. Kapralski, Warszawa 2010, s. 221–231.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pławecka K., Recenzja książki Bolesława Farona „Powrót do korzeni”, „Nowa Polszczyzna” 2001, nr 1, s. 70.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Smreczyńska Z., Chciałabym umrzeć dziewczyną młodą, wstęp J. Piwowarczyk, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Yi Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, tłum. A. Morawińska, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Netografia
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogdan de Barbaro, Jak być razem w czasie pandemii, https://www.tygodnikpowszechny.pl/comment/39173 [dostęp: 30.09.2020].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

oficjalna strona internetowa Miejskiej Biblioteki Publicznej w Limanowej http://mbp.limanowa.pl/konkursy/785/viii-powiatowym-konkursi-poetycki-im-zosi-smreczynMbp.limanowa 2019 [dostęp: 10.09.2020].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://1lo.limanowa.pl/o-szkole/hymn-szkoly.html [dostęp: 10.09.2020].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.