Jak objaśniać gramatykę uczącym się języka polskiego jako obcego
PDF (Język Polski)

How to Cite

Jasińska, A. (2017). Jak objaśniać gramatykę uczącym się języka polskiego jako obcego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 7(223), 67–78. Retrieved from https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/3861

Abstract

The article presents ideas regarding the explanation of grammar in the process of teaching

Polish as a foreign language. The author focuses on problems such as: the place and role of

grammar in teaching foreign languages including Polish as a foreign language; selection and

analysis of language material for explanation; the manner of presenting grammar; the use

of grammar commentary; using one’s mother tongue and foreign language of the learners

to explain grammar; as well as referring to one’s mother tongue in order to facilitate the

understanding of a given topic. The entire article is enriched with numerous examples

from pedagogical practices as well as a list of topics from Polish grammar that after proper

presentation should not be problematic for those learning Polish as a foreign language.

PDF (Język Polski)

References

Campbell C., Kryszewska H., Learner – based teaching, Oxford 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Europejski system opisu kształcenia językowego, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Komorowska H., Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja, Warszawa 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Komorowska H., Cel kształcenia językowego – autonomia ucznia, [w:] Nauka języka obcego
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, tom I, Rozprawy z językoznawstwa stosowanego,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

red. Jan Rusiecki, Warszawa 1983.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Programy nauczania języka polskiego jako obcego, red. W.T. Miodunka, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Scrivener J., Learning Teaching, Oxford 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zając J., Cel nauki języka obcego – kompetencja językowa, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Downloads

Download data is not yet available.