Abstract
The author considers the prospects for performative methods of activating the social dimension of Polish lessons. Inspirations to renew the ethical and relational anchoring of the tasks of a teacher in society are indicated in the area of theatre, enativism and creative affect. Recalling J. Tischner's Ethics of Solidarity, and then the concept of performance studies, leads to discourses that build communities in a dialogical way. The summary emphasizes the appreciation of individual experience in the texts interpretation and activating the ethics of commitment in place of systemic and dehumanizing solutions in education.
References
Bauman Z., Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Beck U., Ecological Enlightenment: essays on the politics of the risk society, przeł. M.A. Ritter, New Jersey 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Błażewicz, A., Nie brać jeńców. Z Andrzejem Błażewiczem rozmawia Justyna Jaworska, „Dialog”, 2023, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cudnowska A., Wspólnota w kulturze indywidualizmu, w: Wspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej, red. J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, M. Sobecki, Białystok 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ernaux A., Lata, przeł. K. Jarosz, M. Budzińska, Wołowiec 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Esposto R., Pojęcia polityczne. Wspólnota, Immunizacja, biopolityka, Kraków 2015, s. 104.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fischer-Lichte E., Performatywność. Wprowadzenie, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Frątczak N., ChatGPT odrabia lekcje, pisze magisterki, zwodzi nauczycieli. Wykończy szkołę?, „Polityka”, 12 lutego 2023. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/2201332,1,chatgpt-odrabia-lekcje-pisze-magisterki-zwodzi-nauczycieli-wykonczy-szkole.read [dostęp 15.02.2023]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gergen K. J., Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, przeł. M. Marody, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner- -Śpiewak i P. Śpiewak, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jarzyńska K., Kanon(y) i wspólnoty – uwagi wstępne, „Konteksty Kultury” 2021, nr 18, z. 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Karpieszuk W., ChatGPT napisze pracę za studenta? Warszawska uczelnia wprowadza regulacje dotyczące korzystania z popularnej aplikacji studenci, „Gazeta Wyborcza. Warszawa” 16.02.2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,29469047,chatgpt-napisze-prace-za-studenta-warszawska-uczelnia-wprowadza.html?disableRedirects=true [dostęp: 16.02.2023]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kozak W., Komentarz do podstawy programowej przedmiotu język polski. Liceum i technikum, w: Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum, oraz branżowa szkoła I i II stopnia. Język polski, 2018. https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=23135 [dostęp 20.08.2022]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, przeł. M. Bucholc, Warszawa, 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nycz R., Literatura nowoczesna wobec doświadczenia, „Teksty Drugie” 2006, nr 6, s. 55-69.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Piekutowski J., Kostera M, Informacyjne bańki niszczą społeczeństwo. Jak się z nich wydostać?, „Oko.Press”, 16.10.2022, https://oko.press/informacyjne-banki-niszcza-spoleczenstwo-jak-sie-z-nich-wydostac
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pisarek W., Polityka językowa Rzeczypospolitej Polskiej, państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w: Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, W. Pawelec, Warszawa, 2012. https://rjp.pan.pl/konferencje-i-dyskusje-naukowe/1382-polityka-jzykowa-rzeczypospolitej-polskiej-pastwa-czonkowskiego-unii-europejskiej-prof-walery-pisarek [dostęp 20.09.2022]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Krakow 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sennett R., Upadek człowieka publicznego, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sieradzki J., Kabotyństwem w demagogię, e-teatr.pl, 20.12.2022. https://e-teatr.pl/kabotynstwem-w-demagogie-32653 [dostęp: 25.12.2022]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sugiera M., Archiwa antropocenu, w: Performatyka. Poza kanonem: Resztki, ruiny, pozostałości, szczątki, piksele – archiwa możliwych przeszłości i przyszłości, red. Ł. Iwanczewska, Kraków 2021, s. 57-85.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szczukowski D., Praktykowanie lektury, Gdańsk 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tischner, Ks. J., Etyka solidarności, Kraków 1981.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tomaszewska G., Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa–Kraków 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia