Impossible but indispensable? – about historical and literary information in high school
PDF (Język Polski)

Keywords

Cultural tradition, history of literature, chronological order, ideology, high school tradycja kulturalna
historia literatury
układ chronologiczny
ideologia
szkoła średnia

How to Cite

Kaniewski, J. (2021). Impossible but indispensable? – about historical and literary information in high school. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 12(330), 19–32. https://doi.org/10.24917/20820909.12.2

Abstract

This text is about the methods, employed in schools, of putting high school students in touch with cultural tradition. My interest in this issue is connected to the recent appearance of meaning of the “historical and literary order” in the 2018 syllabus, despite the fact that since 1990, the weight attributed to that meaning in syllabi has gradually shrunk, to almost completely disappear in 2002. 

To answer a question: “why is the history of literature needed to be taught in schools?”, I started my analysis from pointing out the disappearing trust in historical and literary syntheses. This trust has been plummeting for over 40 years, which is connected to the so-called crisis of representation. In my view, the answer to my question may lie in the analysis of the 1949 syllabus document, in which the vision of the past is construed with a very apparent ideological intention, despite efforts to keep up the pretense of objectivity. By exposing the mechanisms that lead the authors of the 1949 document, I try to show to what extent the domination of chronological order opens up the potential of school documents to manipulate the past, which can lead to falsifying the images of cultural tradition. 

https://doi.org/10.24917/20820909.12.2
PDF (Język Polski)

References

Burkot S., O nową koncepcję programu nauczania języka polskiego w szkole średniej, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie” 1972, z. 4, s. 77–90.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Burkot S., Uryga Z., Faron B., Wiedza o literaturze na użytek szkoły, „Pamiętnik Literacki” 1975, z. 2, s. 79–97.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chrząstowska B., W sprawie podręczników odpowiedź nie wprost, „Teksty Drugie” 1995, nr 2 (32), s. 105–110.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Inna historia literatury jest możliwa. Z Teresą Walas rozmawiają Tomasz Mackiewicz i Agnieszka Wnuk, „Tekstualia” 2010, nr 3 (22), s. 89–100.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Instrukcja programowa dla liceum i technikum. Język polski, Warszawa 1981.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jakubowski J.Z., Nowy program języka polskiego, „Polonistyka” 1949, nr 4, s. 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janion M., Historia literatury a historia idei (propozycja nowej problematyzacji), „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2009, nr 4 (25), s. 75–90.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janion M., Jak możliwa jest historia literatury, [w:] tejże, Humanistyka: poznanie i terapia, Warszawa 1974, s. 198–213.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Język polski. Program liceum ogólnokształcącego oraz liceum zawodowego i technikum, Warszawa 1985, s. 37.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Język polski. Program liceum ogólnokształcącego oraz liceum zawodowego i technikum (dwie wersje), Warszawa 1990, s. 47.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Język polski. Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt, Warszawa 1949.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kostkiewiczowa T., Historia literatury w przebudowie, [w:] Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, red. M. Czermińska i in., t. II, s. 410.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mackiewicz T., Wokół sporów o historię literatury, „Tekstualia” 2010, nr 3 (22), s. 39–50.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Markiewicz H., Dylematy historyka literatury, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4, s. 11.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nycz R., Możliwa historia literatury, „Teksty Drugie” 2010, nr 5, s. 167–184.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Podstawa programowa z komentarzami. Tom 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Warszawa 2009, s. 46–47.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Język polski, Dz. U. z 2 marca 2018, poz. 467.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szahaj A., O interpretacji, Kraków 2014, s. 21.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Uryga Z., Podręcznik jako narzędzie kształcenia literackiego w szkole średniej, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie” 1986, z. 102, s. 203–224.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Walas T., Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ziomek J., Obrona potoczna historii literatury, czyli półka czytelnika i półka badacza, „Teksty Drugie” 1990, nr 3, s. 67–81.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Żółkiewski S., Przed Zjazdem Polonistów, „Polonistyka” 1949, nr 5, s. 12.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.