Abstract
The author of the article analyses the current situation of the film and other media in the contemporary core curriculum of public education. The definition of film education, established in the document, is presented on the basis of the qualitative and quantitative analysis. The author uses a broad perspective in order to provide the reader with a comprehensible description that includes various aspects of the current situation. The article begins with the analysis of the core curriculum for lower primary schools and moves on to the upper primary schools focusing on the details of teaching Polish. Then, the author concentrates on the core curriculum for high schools and art classes for all levels showing that the established model of film education is scattered and chaotic. It seems more of a case of an incidental arrangement rather than a deliberate and thought-out planning as there is no proper project of film education as a school subject. That is why, the author of the article uses the term elusive when referring to film education. Another reason for that is the fact that film education as a subject focuses on the usage of ICT. However, media literacy and film education should be perceived as components of cultural education. Films should be discussed and analyzed in a similar way to literature.References
Bobiński W., Wykształcić widza, Kraków 2017.
Ciszewska E., Edukacja filmowa w Polsce - zarys historyczny i stań badań, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź 2016. Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
Jakubowska M., Cele edukacji filmowej w Polsce: konteksty instytucjonalne i tendencje rozwojowe, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź 2016.
Opinia o projekcie podstawy programowej do języka polskiego opracowana przez Komisję Edukacji przy Komitecie Nauk o Literaturze PAN. Strona internetowa: knol.pan.pl/ images/Opinia--Komisji-Edukacji-KNoL-PAN-o-podstawie-programowej-do-jzyka-polskiego--8.01.2017.pdf, [dostęp: 5.12.2108].
Pabiś-Orzeszyna M., Edukacja filmowa. Pułapki i ucieczki, „Ekrany. Film & Media” 2018, nr 4.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, MEN 2018.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, MEN 2017. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Plastyka, MEN 2017.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna, MEN 2017. Popiel-Popiołek E., Kształtowanie się koncepcji edukacji filmowej w szkole, [w:] Z dydaktyki literatury i kultury w szkole, red. E. Cyniak, Łódź 1994.
Skowronek B., Kilka uwag o edukacji filmowej (w kontekście kultury partycypacji). Strona internetowa: studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/2267, [dostęp: 1.12.2018].
Uwagi do projektu podstawy programowej MEN: JĘZYK POLSKI - SZKOŁA PODSTAWOWA - klasy IV-VIII. rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1723:uwagi-do-projektu-podstawy-programowej-men-jezyk-polski-szkola-podstawowa-klasy-iv-viii&catid=45&Itemid=55, [dostęp: 1.5.2018].
Zeidler-Janiszewska A., O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych. Strona internetowa: www.asp.wroc.pl/dyskurs/Dyskurs4/AnnaZeidlerJaniszewska.pdf.
Żychliński A., Laboratorium antropofikcji. Prolegomena, „Teksty Drugie” 2014, nr 1.
Ciszewska E., Edukacja filmowa w Polsce - zarys historyczny i stań badań, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź 2016. Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
Jakubowska M., Cele edukacji filmowej w Polsce: konteksty instytucjonalne i tendencje rozwojowe, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź 2016.
Opinia o projekcie podstawy programowej do języka polskiego opracowana przez Komisję Edukacji przy Komitecie Nauk o Literaturze PAN. Strona internetowa: knol.pan.pl/ images/Opinia--Komisji-Edukacji-KNoL-PAN-o-podstawie-programowej-do-jzyka-polskiego--8.01.2017.pdf, [dostęp: 5.12.2108].
Pabiś-Orzeszyna M., Edukacja filmowa. Pułapki i ucieczki, „Ekrany. Film & Media” 2018, nr 4.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, MEN 2018.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, MEN 2017. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Plastyka, MEN 2017.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna, MEN 2017. Popiel-Popiołek E., Kształtowanie się koncepcji edukacji filmowej w szkole, [w:] Z dydaktyki literatury i kultury w szkole, red. E. Cyniak, Łódź 1994.
Skowronek B., Kilka uwag o edukacji filmowej (w kontekście kultury partycypacji). Strona internetowa: studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/2267, [dostęp: 1.12.2018].
Uwagi do projektu podstawy programowej MEN: JĘZYK POLSKI - SZKOŁA PODSTAWOWA - klasy IV-VIII. rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1723:uwagi-do-projektu-podstawy-programowej-men-jezyk-polski-szkola-podstawowa-klasy-iv-viii&catid=45&Itemid=55, [dostęp: 1.5.2018].
Zeidler-Janiszewska A., O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych. Strona internetowa: www.asp.wroc.pl/dyskurs/Dyskurs4/AnnaZeidlerJaniszewska.pdf.
Żychliński A., Laboratorium antropofikcji. Prolegomena, „Teksty Drugie” 2014, nr 1.
Downloads
Download data is not yet available.