Abstract
The article aims at reflecting on subject didactics in the professional preparation of Polish language teachers. The discussion is focused on the understanding, the role, and the selected ways of implementing subject didactics, inscribed in the anthropocentric and anthropologicalcultural school and university education, with learners at its centre, i.e. students and their future teachers. One of the ways of realising the idea of such didactics in the professional preparation of students is, for instance, academic tutoring, which is the method of taking care of the mentee – a candidate for a Polish language teacher.
References
Budrewicz Z., Odbiorca szkolnej lektury jako podmiot doświadczający, [w:] Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 63–73.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czekierda P., Czym jest tutoring?, [w:] Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2018, s. 2–42.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dyduch B., Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gadamer H.G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Kraków 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guzik B., Powinnościowy model języka w dyskursie edukacyjnym, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus Sitarz A., W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jedliński R., Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową, Kraków 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo‑literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksje teologiczna, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Szkice do pejzażu aksjologicznego, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Karpińska Musiał B., Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego, [w:] Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2018, s. 129–141.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z.A., Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z.A., Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z.A., Siłaczko wróć!, „Dydaktyka Polonistyczna” 2021, nr 7 (16), s. 142–157.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kołodziej P., Literatura grozi myśleniem, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koziołek K., Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kwiatkowska Ratajczak M., Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów, Poznań 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kwiatkowska Ratajczak M., Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej, Poznań 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łazarska D., Osoba ucznia w świadomości studentów polonistyki. O związku literaturoznawstwa z dydaktyką, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łazarska D., Sporek P., Od personalizacji do tutoringu w uniwersytecie i szkole. O kształceniu nauczycieli języka polskiego, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mikoś E., Lekcje empatii. Czytanie poezji dwudziestowiecznej w liceum. Literatura, psychologia, dydaktyka, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Morawska I., Czytanie jako spotkanie z Innym w teorii i praktyce edukacyjnej, [w:] Jestem – więc czytam. Między pragmatyzmem a wolnością, red. G. Tomaszewska, B. Kapela-Bagińska, Z. Pomirska, Gdańsk 2012, s. 195–205.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mrazek H., Komunikacyjny model nauczania. Rozwijanie języka dziecka w klasach IV–VIII. Umiejętności i wiedza, „Nowa Polszczyzna” 1998, nr 1, s. 3–8.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ogłoza E., Nurt antropocentryczno‑kulturowy w dydaktyce literatury a współczesne antropologie, „Annales Universitatis Mariae Curie Skłodowska, sectio N – Educatio Nova” 2020, Vol. 5, s. 83–99, http://educatio.annales.umcs.pl (dostęp: 16.05.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polakowski J., Idee dydaktyki podmiotowej w podstawowych problemach kształcenia literackiego (nurt antropocentryczno‑kulturowy) , [w:] Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki. Materiały z konferencji „Antropocentryczno‑kulturowy nurt w kształceniu polonistycznym” (Kraków 23–24 października 1995), red. Z. Uryga, Kraków 1998, s. 8–32.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polakowski J., Uryga Z., Badania nad komunikacją literacką w perspektywie dydaktyki, „Pamiętnik Literacki” 1978, z. 4, s. 163–186.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rosa A., Lektura i nauczanie zindywidualizowane. Koncepcja podręcznika kartkowego na przykładzie epiki, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sienko M., Być stąd. O formacyjną wartość polonistycznej edukacji regionalnej (na przykładzie Nowej Huty), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2015, t. 6, 191–207.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sienko M., Polonistyka szkolna w gorsecie ideologii. Dyskusje wokół wychowania literackiego w latach 1944–1989, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sporek P., Swobodne wypowiedzi uczniowskie w kształceniu literacko‑kulturowym, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szymańska M., Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa–Kraków 1996. Uryga Z., Kształcenie polonistów a nowy model edukacji, „Polonistyka” 2001, nr 2, s. 80–85. Uryga Z., Odbiór liryki w klasach maturalnych, Warszawa–Kraków 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia