„Bycie podmiotem” jako wartość i wyzwanie edukacyjne w czasach technopolu
PDF (Język Polski)

How to Cite

Morawska, I. (2024). „Bycie podmiotem” jako wartość i wyzwanie edukacyjne w czasach technopolu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15. https://doi.org/10.24917/20820909.15.2

Abstract

The late rapid development of new media, technologies (including the recent advancements in artificial intelligence), and other phenomena characterizing the “technopoly culture” result in recurring questions and concerns. These questions focus on the conditio humana and strategies of “being” in an increasingly complex world. The article attempts to justify the value of human subjectivity and the ways of understanding and experiencing it. In addition to the meanings as‑signed to subjectivity, the analysis examines the functions that this value performs in the sphere of cognition, self­‑knowledge, learning, communication, and other activities. These functions can serve as effective tools in the “clash” of man with the increasingly expansive technoculture, preventing its dehumanisation and potential dictatorship. The article discusses the ways to develop student subjectivity in the education process (including Polish studies). The general conclusions and reflections formulated at the end of the article concern the title issues.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.2
PDF (Język Polski)

References

Bibliografia
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Adamiec M., Potencjał ludzki w organizacji, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Benveniste Ě., O subiektywności w języku, [w:] Podmiot w języku i kulturze, red. J. Bartmiński, A. Pajdzińska, Lublin 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bielik­ ‑Robson A., Podmiot jako akt woli. Harold Bloom i teoria dziedziczenia agonicznego, „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2, s. 85–108.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Browarny W., Tadeusz Różewicz i nowoczesna tożsamość, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bruner J., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawczej, przeł. B. Mroziak, Warszawa 1978.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cyrek B., Nie jestem robotem. Kulturowy imperatyw uwierzytelniania człowieczeństwa, „Kultura Współczesna” 2018, nr 2, s. 124–131.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie, red. A. Karpińska, Białystok 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dura A., „Homo euthyphronicus” albo o możliwości przetrwania w technopolu, „Folia Philosophica” 1997, nr 15, s. 83–101.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Filozofia – etyka – wiedza o demokracji w edukacji współczesnej, red. J. Szmyd, A. Komender, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gadacz T., O myśleniu w czasach marnych, [w:] Warto zapytać o kulturę. Człowiek, duchowość, przedsiębiorczość, red. M. Szyszko, K. Czyżewski, Białystok–Sejny 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gasiul H., Personalistyczna koncepcja osobowości. Podstawy teoretyczne, mechanizmy rozwoju i jego zakłóceń, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Goćkowski J., Machowska K.M., Dwie kultury informowania – dwie wersje depersonalizacjiprzez informowanie, „Etos” 2005, nr 1/2, s. 321–343.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hojnacki L., „Trylogia” w esemesie, „Tygodnik Powszechny” 2013, nr 5, s. 6–7.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jan Paweł II, Redemptor hominis. Tekst i komentarz, red. Z. Zdybicka, Lublin 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kiepas A., Podmiotowość człowieka w perspektywie rozwoju rzeczywistości wirtualnej [w:] Media i edukacja w globalizującym się świecie. Teoria – praktyka – oddziaływanie, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłakówna Z.A., Kwestia uczniowskiej i nauczycielskiej podmiotowości, „Nowa Polszczyzna” 2001, nr 5, s. 35–48.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłakówna Z.A., Opinia na temat listy lektur z języka polskiego w szkole podstawowej z widokiem na gimnazjum i liceum, „Polonistyka” 2008, nr 1, s. 8–11.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kołodziej P., Słownik pojęć podstawowych, „Studia da Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”, 2021, nr 12, s. 89–118.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwiatkowska H., Przeżycie literackie a moralne postawy uczniów, Warszawa 1981.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwiatkowska­ ‑Ratajczak M., Literatura w szkole podstawowej a budowanie wartości humanistycznych, [w:] Wartości literatury dla dzieci i młodzieży, red. J. Papuzińska, B. Żurakowski, Warszawa–Poznań 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Maliszewski K., Bez­ ‑silna edukacja. O kształceniu kruchego, Katowice 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mazur P.S., „Etyka” klasyczna a problem norm moralnych, [w:] Z problematyki norm, zasad mądrości praktycznej. Studia i rozprawy z etyki normatywnej, red. P. Duchliński, T. Homa, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mazuś M., Przebodźcowani, „Polityka” 2023, nr 25, s. 18–20.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Męczkowska­ ‑Christiansen A., Wychowanie jako kształtowanie podmiotu polityczności, „Podstawy Edukacji” 2010, t. 3, s. 79–90.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Michałowski S.C., Pedagogia osoby. Personalistyczne spotkania dialogowe w edukacji, Toruń 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Michnowski L., Czy regres człowieczeństwa?, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miczka­ ‑Pajestka M., Podmiotowość człowieka w perspektywie nowoczesnej techniki, Bielsko‑Biała
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wrocław 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Myrdzik B., Czy stać nas na podmiotowość w szkolnej edukacji, „Język Polski w Szkole dla klas 4–8” 1997/1998, nr 1, s. 7–14.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Naisbitt J., Naisbitt N., Philips D., High Tech High Touch. Technologia a poszukiwanie sensu, przeł. A. Unterschuetz, Poznań 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Od „śmierci Boga” do „śmierci człowieka”. Rodowody, konteksty, destrukcje we współczesnej myśli filozoficznej, red. J. Krasicki, S. Kijaszko, Opole 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Paczkowska­ ‑Łagowska E., Człowiek epoki technicznej. Rozpoznania Arnolda Gehlena, [w:] Kondycja człowieka współczesnego, red. C. Piecuch, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pieniążek M., Podmiot w transmedialnym dialogu z kulturą. Od fantazmatu do nowych form
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

dramatu egzystencji, [w:] Dramat i doświadczenie, red. B. Popczyk­ ‑Szczęsna, M. Figzał, Katowice 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Postman N., Technopoly. The Surrender of Culture to Technology, 1992; tłum. pol.: Technopol.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tandalska­ ‑Dulęba, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Poszukiwanie człowieka w (nie)egalitarnym świecie – horyzonty społeczno­ ‑filozoficzne, red. D. Wajsprych, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Potępa M., Kryzys pojęcia podmiotu w filozofii postmodernistycznej, „Przegląd Filozoficzny” 1996, nr 1, s. 63–86.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szostek A., Antropologia „Redemptor Hominis”, „Roczniki Filozoficzne” 1985–1986, t. 33–34, s. 41–55.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szumera G., Człowiek a współczesne technologie informacyjne, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2016, z. 95, s. 515–528.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Technokultura. Transhumanizm i sztuka cyfrowa, red. D. Gałuszko, G. Ptaszek, D. Zuchowska‑Skiba, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tischner J., Śmierć człowieka, http://free.artpl/akcenyt_pismo/pliki/nr3.08/tischner.html (dostęp: 23.05.2010).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Warzyński S., Współczesne wyzwanie dla podmiotowości – w stronę człowieka nieokreślonego, „Studia Philosophiae Christianae” 2019, nr 4, s. 61–88.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Warzyński S., Porzucony świat. Postmodernizm Nietzschego, Heideggera i Derridy, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Z problematyki norm, zasad mądrości praktycznej. Studia i rozprawy z etyki normatywnej, red. P. Duchliński, T. Homa, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zacher L.W., Informacyjne transformacje społeczeństw i jednostek – perspektywa generacyjna, [w:] Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie, red. A. Karpińska, Białystok 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Żelazińska A., Książki wieczyste, „Polityka” 2016, nr 6, s. 82–84.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.