Abstrakt
Artykuł Współczesne metody kształcenia językowego na tle rozwoju koncepcji szkolnej pracy nad językiem. Część 1. Metody w dydaktyce nauki o języku poświęcony jest zagadnieniom szkolnej nauki o języku. Autorka prezentuje najpierw w zarysie rozwój poglądów i koncepcji nauczania języka ojczystego w szkole. Następnie omawia współczesne metody w dydaktyce nauki o języku. Porządkuje je według strategii nauczania zaproponowanych przez Wincentego Okonia. W konkluzji zwraca uwagę na niewielką liczbę metod w dydaktyce nauki o języku, brak metod autonomicznych oraz metod oddziałujących na emocje. Zauważa także wpływ ostatnich dwudziestu lat na obniżenie się nauczania w zakresie nauki o języku. Wszystko to przekłada się to na praktykę szkolną: szkolna nauka o języku jest nudna i zbyt trudna dla ucznia, a metody nauczania nie są dostosowane do jego wieku.
Bibliografia
Bakuła K., Szkolną naukę o języku trzeba zmienić, „Polonistyka” 1994, nr 5, s. 274-281.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Baudouin de Courtenay J., Znaczenie języka jako przedmiotu nauki szkolnej, [w:] Wybór prac z metodyki nauczania języka polskiego, red. B. Wieczorkiewicz, Warszawa 1964, s. 15-18.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Doroszewski W., Myśli i uwagi o języku polskim, Warszawa 1937.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów – projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fiszbak, J. O celach szkolnej nauki o języku, [w:] Z dydaktyki kształcenia językowego w szkole, red. S. Gala, Łódź 1996, s. 7-28.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gaertner H., Dydaktyka nauki o języku ojczystym, [w:] Wybór prac z metodyki nauczania języka polskiego, red. B. Wieczorkiewicz, Warszawa 1964, s. 29-34.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Horwath E., Obraz lekcji z zakresu kształcenia językowego w gimnazjum, „Polonistyka. Innowacje” Nr 2, 2015, pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/4190/4256, dostęp 11.09.16.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jaworski M., Metodyka nauki o języku polskim, Warszawa 1978.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Klemensiewicz Z., Cel nauczania gramatyki, [w:] tenże, Ze studiów nad językiem i stylem, Warszawa 1969, s. 261-262.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Klemensiewicz Z., Dydaktyka nauki o języku ojczystym. Zasady i zagadnienia, Lwów-Warszawa 1929.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Od słowa do zdania, od zdania do tekstu – od tekstu do zdania, od zdania do słowa, [w:] Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, E. Nowak, Kraków, s. 17-43.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1984.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kwiatkowska-Ratajczak M., Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów, Poznań 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łojek M., Rodowód i wartości metody problemowej w nauczaniu literatury, Zielona Góra 1976.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego, Kielce 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nocoń J., Uczenie o języku polskim po 1998 roku – prognozy i koncepcje dydaktyczne, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, red. J. Nocoń, E. Łucka-Zając, Opole 2010, s. 27-30.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pawłowska R., Lingwistyczna teoria nauki czytania, Gdańsk 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej ponowoczesności, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podracki J., O poglądach na cele nauczania gramatyki polemicznie, czyli w obronie tradycji, „Polonistyka” 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Prądy w nauczaniu języka ojczystego: praca zbiorowa, red. S. Szober, Warszawa 1908.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ratajska K., Metody kształcenia literackiego w szkole, [w:] Z literatury i kultury w szkole, red. E. Cyniak, Łódź 1994, s. 44-77.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rozwadowski J., O nauce języka w szkole i o rzeczach pokrewnych, „Język Polski” 1926, z.1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rypel A., Nauczanie komunikacyjne w kształceniu uczniowskich wypowiedzi pisemnych. Problemy. Badania eksperymentalne. Implikacje dydaktyczne, Bydgoszcz 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
F. Szlosek, Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Radom 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szober S., Zasady nauczania języka polskiego w zakresie szkoły powszechnej i gimnazjum niższego, Lwów-Warszawa 1923.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wybór prac z metodyki nauczania języka polskiego, red. B. Wieczorkiewicz, Warszawa 1964.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zabrotowicz A., O metodach ogólnodydaktycznych w nauczaniu języka polskiego (lekcje literackie), [w:] Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z języka polskiego, red. B. Myrdzik, Lublin 2000, s. 83-93.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zbróg P., Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##