Abstract
The starting point for the considerations was adopting the concept of mid-year professional (teaching) practice - suitable to be carried out in the specific conditions of the beginning of a pandemic. The concept of reflective practice was indicated (after Jarvis and Schon) and one which, if the assumptions concrete, would allow the student to locate and „settle in” in the virtual space of a secondary school. The author presented the experiences of practicing Polish philology students and their contribution to preparing for lessons’ remote implementation of Polish language lessons. The tasks solved by students on their own, testing solutions in a student group, going beyond the existing patterns, furthermore, tutorial suport showed that the practice had become reflective for students. The author noticed that the preliminary Assumption had been implemented: the students broadened their professional knowledge and awareness of the pedagogical impact. Such effects proce that property conducted practice can enrich students’ didactic experience seven in the remote formula.
References
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M., Edukacja zdalna w czasie pandemii, Centrum Edukacji Obywatelskiej, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ [dostęp: 17.01.2021].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czaja-Chudyba I., Muchacka B., Nauczyciele wczesnej edukacji. Koncepcje, kształcenie, wyzwania, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jarvis P., Learning form everyday life, [w:] The Routledge International Handbook of Lifelong Learning, red. P. Jarvis, Routledge, London, New York 2009, p. 19–30.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jarvis P., Osobowe uczenie się: uczenie się w działaniu, [w:] Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, red. W. Jakubowski, Kraków 2012, s. 9–26.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kopczyńska I., Refleksyjność w procesie kształcenia. Możliwe rekonstrukcje, [w:] Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, red. E. Filipiak, Bydgoszcz 2008, s. 91–107.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
McGonigal K., Siła stresu. Jak stresować się mądrze i z pożytkiem dla siebie, tłum. K. Rojek, Gliwice 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rozporządzenie MNiSW z dn. 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz. U. z dn. 2 sierpnia 2019 r.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tuan Y.F., Przestrzeń i miejsce, tłum. A. Morawińska, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uczenie metodą projektów, red. B. Gołębniak, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia