Abstract
Artykuł Współczesne metody kształcenia językowego na tle rozwoju koncepcji szkolnej pracy nad językiem. Część 2. Metody kształcenia sprawności językowej poświęcony jest zagadnieniom kształcenia sprawności językowej ucznia. Autorka prezentuje najpierw w zarysie rozwój koncepcji kształcenia sprawności językowej. Następnie omawia współczesne metody temu służące. Porządkuje je według strategii nauczania zaproponowanych przez Wincentego Okonia. W konkluzji zwraca uwagę na istnienie interesujących metod w teorii, które jednak ze szkodą dla ucznia nie są wykorzystywane w szkole.
Podsumowując rozważania o metodach kształcenia językowego, autorka zauważa kryzys teorii dydaktycznej mimo pojawiających się nowych koncepcji kształcenia. Widzi potrzebę odciążenia szkolnej nauki o języku od naukowości i wdrożenia metod kształcenia sprawności językowej istniejących w teorii dydaktycznej. Zauważa także, że metody autonomiczne dydaktyki literatury i kultury oraz metody kształcenia sprawności językowej służą integracji treści przedmiotowych.
References
Bakuła K., Nauczanie komunikacyjne – spóźniona lekcja angielskiego, [w:] Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej: obraz badań i działań dydaktycznych, red. Z. Uryga, M. Sienko, Kraków 2005, s. 76-88.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cyniak E., Rola ćwiczeń redakcyjnych w kształceniu sprawności językowej, [w:] Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, red S. Gala, Łódź 1996, s. 127-155.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dyduch A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów – projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fiszbak J., O metodzie interpretacji głosowej w pracy z uczniem szkoły podstawowej, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, (III), red. W. Sawrycki, P. Tański, D. Kaja, E. Kruszyńska, Toruń 2010, s. 265-283.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fiszbak J., Pierwsze wzorcowe czytanie w doświadczeniach ucznia, nauczyciela, metodyka i rodzica, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, (II), red. K. Lange, W. Sawrycki, P. Tański, Toruń 2006, s. 82-91.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fiszbak J., Pragmatyczna i integracyjna funkcja ćwiczeń w recytacji i estetycznym wygłaszaniu, [w:] Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach, red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko, Kraków 2007, s. 163 – 176.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z.A., O nauce tworzenia wypowiedzi pisemnych. Na marginesie opracowania Anny Dyduchowej, „Nowa Polszczyzna” 2005, nr 1, s. 26-36.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z.A., Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV-VI. Zeszyt ucznia, Warszawa 1993;
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z. A., Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne. Metodyczny poradnik nauczyciela, Warszawa 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Z. A. Kłakówna. I. Steczko, K. Wiatr, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjno-stylistyczne. Klasy I-III gimnazjum. Książka ucznia oraz Książka nauczyciela, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Od słowa do zdania, od zdania do tekstu – od tekstu do zdania, od zdania do słowa, [w:] Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, E. Nowak, Kraków, s. 17-43.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
J. Kram, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1995
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nagajowa M., Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach V-VIII szkoły podstawowej, Warszawa 1977.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej ponowoczesności, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Próchnicki F., Wskazówki do nauki języka polskiego, Lwów 1885.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Innowacje i metody. T. 1. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rudnicki M., Wykształcenie językowe w życiu i w szkole, Poznań-Warszawa 1920.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rozwadowski J., O nauce języka w szkole i o rzeczach pokrewnych, „Język Polski” 1926, z.1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rypel A., Nauczanie komunikacyjne w kształceniu uczniowskich wypowiedzi pisemnych. Problemy. Badania eksperymentalne. Implikacje dydaktyczne, Bydgoszcz 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Skwarczyńska S., Sąd literacki w szkole, „Polonista” 1932, z. 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Prądy w nauczaniu języka ojczystego: praca zbiorowa, red. S. Szober, Warszawa1908.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uryga Z., Odbiór liryki w klasach maturalnych, Warszawa-Kraków 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##