Abstract
W artykule stawia się pytanie o sposób sprawdzania wiedzy o języku podczas egzaminu gimnazjalnego. Przyjęto założenie, że egzaminom przysługuje funkcja systemotwórcza - profile zadań egzaminacyjnych stają się modelowymi przykładami praktyki edukacyjnej, mają wpływ na organizację procesu dydaktycznego oraz na strukturę efektów kształcenia. To szczególnie istotne w sytuacji, gdy reforma programowa nie ogranicza się do korekty treści nauczania, a dąży do zmiany modelu dydaktyki oraz gdy koncepcje wpisane w dokument programowy nie są wyraziście sprofilowane.
Analizie poddano zadania z testu czytania z egzaminów gimnazjalnych z lat 2012-2016, odnoszące się do warstwy językowej testu. Stwierdzono, że tekst w teście czytania był głównie pretekstem do sprawdzania, co uczniowie wiedzą o języku oraz umiejętności analizy gramatycznej. Większość zadań nie diagnozowała, czy uczeń potrafi odczytać znaczenia przekazywane przez środki językowe i określić ich role w tekście. Język jako przedmiot poznania dominował nad językiem jako narzędziem. Egzamin wspiera tradycyjną koncepcję naukę o języku, ale zadania sfunkcjonalizowane w kontekście tekstu dostarczają dobrych wzorców działań zgodnych z nowymi koncepcjami dydaktycznymi.
Przeprowadzone badanie miało charakter pilotażowy.
References
Bakuła K., Kształcenie językowe w szkole podstawowej w świetle współczesnych teorii psychologicznych i lingwistycznych. Projekt nowej metodyki, Wrocław 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bakuła K, Świadomość językowa – świadomość dydaktyczna, [w:] Język a Edukacja 3. Świadomość językowa, red. J. Nocoń, A. Tabisz, Opole 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bartmiński J., Nauka o języku w szkole podstawowej, [w:] Podstawa programowa z komentarzami, T. 2, Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, 2009, s. 61, bc.ore.edu.pl/Content/232/Tom+2+J%C4%99zyk+polski+w+szkole+podstawowej%2C+gimnazjum+i+liceum.pdf.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bugajski M., Świadomość językowa a świadomość lingwistyczna. Społeczne i naukowe potrzeby kultury języka, [w:] Mowa rozświetlona myślą, red. J. Miodek, Wrocław 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dudzik M., Ja wobec – siebie, drugiego człowieka i świata: doświadczam, działam, przeżywam, wyrażam w języku, [w:] Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki, red. Z. Uryga, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dyduch B., Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Steczko I., To lubię! Podręcznik do języka polskiego dla klasy czwartej. Książka nauczyciela, Warszawa–Kraków 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Komentarze do podstawy programowej do przedmiotu język polski, [w:] Podstawa programowa z komentarzami, T. 2, Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, bc.ore.edu.pl/Content/232/Tom+2+J%C4%99zyk+polski+w+szkole+podstawowej%2C+gimnazjum+i+liceum.pdf.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nocoń J., Świadomość językowa w podręcznikach szkolnych (teoria i praktyka), [w:] Język a Edukacja 3. Świadomość językowa, red. J. Nocoń, A. Tabisz, Opole 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szymańska M., Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wiśniewska H., Antropocentryzm a kształcenie językowe, [w:] Taż, Wokół edukacji polonistycznej w szkole. Teoria i praktyka, red. i oprac. M. Karwatowska, L. Tymiakin, Lublin 2016, s. 37.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Żydek-Bednarczuk U., Nowe aspekty kompetencji komunikacyjnej, [w:] W trosce o dobrą edukację, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2009, s. 58.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##