Abstrakt
In this article I try to look at the category of community. I am interested in such a community, which cannot be enclosed within the framework of instrumental rationality (I refer to Max Horkheimer and Theodor W. Adorno) or computational capitalism (Bernard Stiegler's term). I analyze the functioning of the school in the context of the hegemony of neoliberalism and try to rethink education as a technology for building a disinterested subject capable of transcending the order of private interests and the logic of algorithms. Two books prove helpful in my reflection: the "Little Prince" by Antoine de Saint-Exupéry and "State of Entanglement" by Roksana Jędrzejewska-Wróbel.
Bibliografia
Agamben G., Czas, który zostaje. Komentarz do „Listu do Rzymian”, tłum. S. Królak, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Alombert A., Jakie transformacje energetyczne na rzecz trzech ekologii? Entropie, ekologie i gospodarka w antropocenie, przeł. M. Krzykawski, "Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura" 2022, nr 44.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Crary J., 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
de Saint-Exupéry A., Mały Książę, przeł. J. Szwykowski, Warszawa 1968.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Deleuze G., Postscriptum o społeczeństwach kontroli, [w:] tegoż, Negocjacje. 1972-1990, przeł. M. Herer, Wrocław 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Foucault M., Narodziny biopolityki. Wykłady w Collège de France 1978-1979, tłum. M. Herer, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Horkheimer M., Adomo Th. W., Dialektyka oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus-Sitarz A., W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrzejewska-Wróbel R., Stan splątania, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kant I., Co to jest oświecenie?, tłum. A. Landman, [w:] T. Kroński, Kant, Warszawa 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłos-Czerwińska P., Indywiduum jako funkcja pragnienia. Maurizio Lazzarato I Bernard Stiegler o filozofii Gilles’a Deleuze’a, HYBRIS, 2019, nr 45.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koziołek K., Czas lektury, Katowice 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kreft J., Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Masschelein J., Simons M., In Defence of the School. A Public Issue, Leuven 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sennett R., Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, przeł. J. Dzierzgowski, Ł. Mikołajewski, Warszawa, 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sennett R., Kultura nowego kapitalizmu, tłum. G. Brzozowski i K. Osłowski, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stiegler B, La société automatique 1. L’avenir du travail, Paris 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stiegler B., Prendre soin 1. De la jeunesse et des générations, Paris, 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stiegler B., Ukonstytuować Europę I. W świecie, w którym nie ma wstydu, przeł. M. Krzykawski, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stiegler B., Ukonstytuować Europę II. Motyw Europejski, przeł. M. Krzykawski, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stiegler. B, Ergon w erze antropocenu i nowe pytanie o bogactwo, przeł. M. Krzykawski, „Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura" 2022, nr 44,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szczukowski D., Praktykowanie lektury, Gdańsk 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szpuner M., Kultura algorytmów, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Vlieghe J., Zamojski P., The event, the messianic and the affirmation of life. A post-critical perspective on education with Agamben and Badiou. „Policy Futures in Education” 2017 vol. 15, no. 7-8, s. 849-860.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna. Raport z próby budowania sfery publicznej wokół edukacji w Polsce, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zuboff Sh., Wiek kapitalizmu inwigilacji, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości, na nowej granicy władzy, przeł. A. Unterschuetz, Poznań 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia