polski
PDF (Język Polski)

How to Cite

Szczukowski, D. (2023). polski. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 14(373). Retrieved from https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10650

Abstract

In this article I try to look at the category of community. I am interested in such a community, which cannot be enclosed within the framework of instrumental rationality (I refer to Max Horkheimer and Theodor W. Adorno) or computational capitalism (Bernard Stiegler's term). I analyze the functioning of the school in the context of the hegemony of neoliberalism and try to rethink education as a technology for building a disinterested subject capable of transcending the order of private interests and the logic of algorithms. Two books prove helpful in my reflection: the "Little Prince" by Antoine de Saint-Exupéry and "State of Entanglement" by Roksana Jędrzejewska-Wróbel.

PDF (Język Polski)

References

Agamben G., Czas, który zostaje. Komentarz do „Listu do Rzymian”, tłum. S. Królak, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Alombert A., Jakie transformacje energetyczne na rzecz trzech ekologii? Entropie, ekologie i gospodarka w antropocenie, przeł. M. Krzykawski, "Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura" 2022, nr 44.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Crary J., 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

de Saint-Exupéry A., Mały Książę, przeł. J. Szwykowski, Warszawa 1968.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Deleuze G., Postscriptum o społeczeństwach kontroli, [w:] tegoż, Negocjacje. 1972-1990, przeł. M. Herer, Wrocław 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Foucault M., Narodziny biopolityki. Wykłady w Collège de France 1978-1979, tłum. M. Herer, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Horkheimer M., Adomo Th. W., Dialektyka oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Janus-Sitarz A., W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jędrzejewska-Wróbel R., Stan splątania, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kant I., Co to jest oświecenie?, tłum. A. Landman, [w:] T. Kroński, Kant, Warszawa 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kłos-Czerwińska P., Indywiduum jako funkcja pragnienia. Maurizio Lazzarato I Bernard Stiegler o filozofii Gilles’a Deleuze’a, HYBRIS, 2019, nr 45.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koziołek K., Czas lektury, Katowice 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kreft J., Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Masschelein J., Simons M., In Defence of the School. A Public Issue, Leuven 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sennett R., Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, przeł. J. Dzierzgowski, Ł. Mikołajewski, Warszawa, 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sennett R., Kultura nowego kapitalizmu, tłum. G. Brzozowski i K. Osłowski, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stiegler B, La société automatique 1. L’avenir du travail, Paris 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stiegler B., Prendre soin 1. De la jeunesse et des générations, Paris, 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stiegler B., Ukonstytuować Europę I. W świecie, w którym nie ma wstydu, przeł. M. Krzykawski, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stiegler B., Ukonstytuować Europę II. Motyw Europejski, przeł. M. Krzykawski, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stiegler. B, Ergon w erze antropocenu i nowe pytanie o bogactwo, przeł. M. Krzykawski, „Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura" 2022, nr 44,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szczukowski D., Praktykowanie lektury, Gdańsk 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szpuner M., Kultura algorytmów, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Vlieghe J., Zamojski P., The event, the messianic and the affirmation of life. A post-critical perspective on education with Agamben and Badiou. „Policy Futures in Education” 2017 vol. 15, no. 7-8, s. 849-860.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna. Raport z próby budowania sfery publicznej wokół edukacji w Polsce, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zuboff Sh., Wiek kapitalizmu inwigilacji, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości, na nowej granicy władzy, przeł. A. Unterschuetz, Poznań 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.