“Archive” and “Repertoire”. Problems with Classics in the Primary School
pdf (Język Polski)

Keywords

literatura klasyczna
czytanie
kanon
kształcenie literackie w szkole podstawowej
Zemsta Fredry
Katarynka Prusa
Kopciuszek
renarracje
dydaktyka literatury literary classics
reading, canon
literary education in the primary school
A. Fredro Zemsta (Revenge)
B. Prus Katarynka (The Barrel Organ)
Cinderella
renarrations
literature didactics

How to Cite

Rusek, M. (2019). “Archive” and “Repertoire”. Problems with Classics in the Primary School. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 10(285), 134–143. https://doi.org/10.24917/20820909.10.13

Abstract

The article is dedicated to the issue of reception of literary classics by primary school pupils. The fundamental contemporary reception problem consists in the increasing linguistic and cultural strangeness which hampers, and sometimes even prevents independent reading by pupils. The theoretical reflection concerning the ways of preventing the rejection of the classics, as well as overcoming their strangeness is combined with the analysis of particular cases (Cinderella and its contemporary renarrations, The Barrel Organ by B. Prus, and Revenge by A. Fredro). The conclusions emphasize the importance of hermeneutic activities on the part of the teacher, which should precede and boost the act of reading. These are metaphorically referred to as the “gesture of familiarizing the classics”. The “archive” and “repertoire” metaphors introduced in the title are intended to indicate the direction of changes in the manner of presenting the works from the past. Classics should be perceived not as texts from an archive, but as works from the repertoire which are being prepared for staging, i.e. for (re)reading.
https://doi.org/10.24917/20820909.10.13
pdf (Język Polski)

References

Bibliografia (w wyborze) Bortnowski S., Kanon - miedzy potrzebą a buntem, [w:] Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2007.
Calvino I., Dlaczego warto czytać klasykę, przeł. J. Łukaszewicz, „Odra” 1997, nr 9.
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, oprac., wstęp E. Walewander, Lublin 1997.
Inglot M., Patrzałek T., Nad kanonem literackim w szkole, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów Warszawa 1995, red. T. Michałowska, Z. Goliński, Z. Jarosiński, Warszawa 1996.
Kaniewski J., Problem kanonu lektur w edukacji - od podstaw do matury, [w:] Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo - wiedza o języku - wiedza o kulturze - edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków, 22-25 września 2004, t. II, zespół red. M. Czermińska, S. Gajda, K. Kłosiński, A. Legeżyńska, A. Z. Makowiecki, R. Nycz, Kraków 2004.
Kostecka W., Niepokorne baśnie. Gra z tradycją i elementy autotematyczne we współczesnej literaturze baśniowej, [w:] Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Olszewska, E. Łucka-Zając, Opole 2010.
Koziołek R., Co gra „Katarynka” Prusa, „Pamiętnik Literacki” 2009, z. 1.
Kryda B., Klasyka literacka w odbiorze uczniów, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów 1995, red. T. Michałowska, Z. Goliński, Z. Jarosiński, Warszawa 1996. Ministerstwo Oświaty, Plany godzin i programy przejściowe na rok szkolny 1946/47 dla szkół powszechnych, Warszawa 1946.
Nietzsche F., Ludzkie, arcyludzkie, przeł. K. Drzewiecki, Kraków 2004.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, s. 16-17, 20-21; https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/ Podstawa_programowa/SP_PP_2017_Jezyk_polski.pdf, [dostęp: 09.10. 2018].
Rusek M., Stałość i zmienność - o kłopotach z wartościowaniem szkolnej lektury w dobie płynnej nowoczesności, [w:] Wartościowanie a edukacja polonistyczna, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2008.
Rusek M., Czytanie jako podróż - pespektywa edukacyjna, [w:] Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycka, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012. Skowera M., Postmodernistyczny retelling baśni — garść uwag terminologicznych, „Craeatio Fantastica”2016, nr 2.
D. Sosnowska, Ciało jako archiwum - współczesne teorie teatru i performansu, http:// re-sources.uw.edu.pl/reader/cialo-jako-archiwum-wspolczesne-teorie-teatru-i-performansu, [dostęp: 28.09.2018].
Wietecha A., Czego nie widać w lustrze, czyli o przekraczaniu ciemności w „Katarynce” B. Prusa, „Pamiętnik Literacki” 2016, z. 3.
Zabawa K., Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013.

Downloads

Download data is not yet available.