Szkolne wypalenie. O dobrostanie nauczyciela oraz ucznia w badaniach i najnowszej literaturze dla młodego odbiorcy
PDF (Język Polski)

How to Cite

Janus-Sitarz, A. (2024). Szkolne wypalenie. O dobrostanie nauczyciela oraz ucznia w badaniach i najnowszej literaturze dla młodego odbiorcy. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 15. https://doi.org/10.24917/20820909.15.1

Abstract

Regularly conducted international surveys (PIRLS, TIMSS) reveal that alongside positive data about achievements of students, there also exist certain results which are reluctantly commented on. These results display the negative attitude of Polish students and their parentstowards school, as well as the lack of satisfaction of Polish teachers with their work. What are the causes of this condition? What are the possibilities to improve the situation? In the article, I try to look for answers in psychological and educational research conducted among contemporary teenagers, as well as in the images of teacher–student relationships in the latest literature for young recipients.

https://doi.org/10.24917/20820909.15.1
PDF (Język Polski)

References

Atroszko B., Atroszko P., Presja edukacyjna a rozwój uzależnienia od uczenia się, uzależnienia od pracy oraz innych zaburzeń psychicznych, „Ars Educandi” 2020, nr 17.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bauman Z., Płynne życie, przeł. T. Kunz, Kraków 2007
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bobiński W., Uczyć po ludzku. Literatura w świetle ekologii edukacji, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chodźko E., K. Talarek (red), Wyzwania i problemy społeczeństwa w XXI wieku, t. 1, Lublin 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dahle G., Nyhus S., Grzeczna, przeł. H. Garczyńska, Gdańsk 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dębski M., Flis J., MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce, Fundacja UNAWEZA, Warszawa 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jansson T., Opowiadanie o niewidzialnym dziecku, w: Muminki zebrane, przeł. T. Chłapowska, t. 2, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Januszewska E., Zmęczenie przewlekłe zagrożeniem współczesnej młodzieży, w: Wyzwania i problemy społeczeństwa w XXI wieku, t. 1, red. Ewelina Chodźko. Kamila Talarek, Lublin 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jupowicz-Ginalska A., Kisilowska M., Jasiewicz J., Baran T., Wysocki A., FOMO 2019. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań, Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaźmierczak J., Bulkowski K. (red.), Przeczytać i zrozumieć. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu – PIRLS 2021. Instytut Badań Edukacyjnych, 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kiełb-Grabarczyk D., Wychowanie pod presją, czyli dzieciństwo, „Wychowanie w Rodzinie” 2013, nr. 2, t. VIII.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kołodziejek I., Nauczyciel polonista wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, rozprawa doktorska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kwak K., Czy Kopciuszek musi być dziewczyną? Edukacja polonistyczna bez schematów rodzajowych, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Luftowa B., Traktujmy uczniów jak żywych, myślących ludzi. „Polonistyka” 1980, nr 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Paliga M., Raport. Badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli, b.m.w., Wydawca Librus, marzec 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pirls 2016 International Results in Reading. https://pirls2016.org/pirls/school-climate/student-sense-of-belonging/index.html (dostęp: 5.11. 2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Schulte-Markwort M., Wypalone dzieci. O presji osiągnięć i pogoni za sukcesem, tłum. M. Guzowska, b.m.w. 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sitek M. (red.) TIMSS 2019. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie, https://pirls.ibe.edu.pl/wyniki-badan-timss/
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć..., Katowice 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Smołkowska-Jędo W., Phubbing – gdy smartfon staje się ważniejszy od człowieka. Przegląd badań [w:] Wyzwania i problemy społeczeństwa XXI wieku, red. E. Chodźko, K. Talarek, Lublin 2020,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Traczyńska W., Cykle literatury dla młodzieży a postrzeganie wartości moralnych wśród uczniów klas ósmych szkoły podstawowej, praca magisterska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Thom J., Slow teaching. On findings calm, clarity and impact in the classroom, Melton 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tokarczuk O, Concejo J., Zgubiona dusza, Wrocław 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia

Downloads

Download data is not yet available.