Abstrakt
The author of the text begins with presenting the results of opinion poll, she had carried out in 2016-2017 in five music high schools. It follows that teenagers who attend to artistic schools want to read more books during Polish language lessons. They want to get to know books, with contain the meaning of life. Moreover these novels should be close to the author’s life experiance. Books for teenagers should have also conteined literary work about artists.
In the further part of this text, an author was discussed about a novel „Cudzoziemka” written by Maria Kuncewicz. It shows a perfect example where the word connects with the sound, she concluded. The article shows the musicality of a reading and connecting with music talented teenagers expectations.
Bibliografia
Budrewicz Z., Odbiorca szkolnej lektury jako podmiot doświadczający, [w:] Doświadczenie lektury…
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bratkowska K., Kłamstwo muzyczne w „Cudzoziemce” Marii Kuncewiczowej, [w:] Ciało, płeć, literatura. Prace ofiarowane Profesorowi Germanowi Ritzowi w pięćdziesiątą rocznicę urodzin, red. M. Hornung, M. Jędrzejak, T. Korsak, Warszawa 200, s. 347–364.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Burzyńska A., Doświadczenie lektury, [w:] Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzyński, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 15–29.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fryde L., „Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej, http://hamlet.edu.pl/fryde-cudzoziemka [dostęp: 28.04.2018].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Głowiński M., Muzyka w powieści, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1980, nr 2 (50), s. 98–114.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hawryszów K., Michałkiewicz K., „Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej: literacko-muzyczny dialog z przeszłością, „Konteksty Kultury” 2011, nr 7, nr 70–76.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hejmej A., Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janus-Sitarz A., Aby chcieli i umieli czytać, czyli jak zmotywować do czytania lektur szkolnych, [w:] Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 169–186.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kasprzakowa B., Muzyka i lektura. O dziecięcej taktyce dociekliwego czytania w podstawowej szkole muzycznej, Poznań 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krasiński Z., Nie-boska komedia, wstęp M. Janion, oprac. M. Grabowska, Wrocław 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kirchner H., Klucze wyobraźni. Proza Marii Kuncewiczowej w latach 1933–1944, „Literatura” 1981, nr 40, s. 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koziołek R., Do czego służy kanon lektur szkolnych, „Gazeta Wyborcza”, 13.06.2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kuncewiczowa M., Cudzoziemka, Lublin 1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mickiewicz A., Dziady, cz. II, [w:] tegoż, Utwory dramatyczne, t. III, oprac. S. Pigoń, Warszawa 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Myrdzik B., Wpływ doświadczenia na proces lektury czytelnika. Refleksje dydaktyczne, [w:] B. Myrdzik, I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Metodyczny wielogłos o różnych przestrzeniach, Lublin 2016, s. 131–141.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okruch życia w rzece wiecznej. Rozmowa z Marią Kuncewiczową. Rozmawiała B. Kazimierczyk, „Tygodnik Kulturalny” 1975, nr 36, s. 9.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Opalski J., Chopin i Szymanowski w literaturze dwudziestolecia międzywojennego, Kraków 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Piwiński L., Powieść, „Rocznik Literacki” 1935 (wyd. 1936), s. 77.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Platon, Ion, tłum. W. Witwicki, [w:] W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. I: Estetyka starożytna, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polakowski J., Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym. Zarys teorii badań – próby diagnozy, Kraków 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podhorska-Okołów S., „Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej, „Bluszcz” 1936, nr 1, s. 11.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Reimann A., Muzyczny styl odbioru tekstów literackich. Iwaszkiewicz – Barańczak – Rymkiewicz – Grochowiak, Poznań 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sacks O., Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, tłum. J. Łoziński, Poznań 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Schulz B., Aneksja podświadomości. Uwagi o „Cudzoziemce” Kuncewiczowej, [w:] tegoż, Opowiadania, wybór esejów i listów, opr. J. Jastrzębski, Wrocław–Warszawa–Kraków 1998, s. 368–379.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Skarbowski J., Klęska muzyki – triumf pisarki: o muzycznych motywach prozy Marii Kuncewiczowej, „Literatura” 1985, nr 3, s. 23–25.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sokalska M., „Ich Grolle Nicht” w „Cudzoziemce” Marii Kuncewiczowej. O pieśni z perspektywy interdyscyplinarnej, „Studia Europea Gnesnensia” 2014, nr 9, s. 23–42.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. I: Estetyka starożytna, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Turkiewicz H., „Cudzoziemka” jako powieść nie tylko psychologiczna, [w:] O twórczości Marii Kuncewiczowej, red. L. Ludorowski, Lublin 1997, s. 33–46.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wojda A., Intermedialność jako forma tożsamości hybrydycznej. O aporiach tożsamościowych w „Cudzoziemce” Marii Kuncewiczowej, [w:] Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, red. A. Hejmej, T. Górny, Kraków 2016, s. 137–160.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wojnar I., Sztuka jako „podręcznik życia”, Warszawa 1984.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zasacka Z., Nie musi być nudnie! Literatura piękna w szkole a uczniowskie motywacje czytelnicze, [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. II, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2016, s. 71–86.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Żak S., Powieść o Róży, czyli życie bez uśmiechu, [w:] tegoż, Maria Kuncewiczowa, Warszawa 1973, s. 45–55.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia