Abstrakt
Istotę artykułu stanowi analiza porównawcza formuły kształcenia językowego na egzaminie maturalnym z języka polskiego, języka regionalnego, języków mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych. Zestawione w tym celu zostały różne dokumenty oświatowe, w tym: podstawy programowe, informatory maturalne Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i arkusze stanowiące fundament matury z języka ojczystego, a także innych, wchodzących w obręb rodziny języków i dialektów słowiańskich: białoruskiego, litewskiego, ukraińskiego oraz łemkowskiego i kaszubskiego. Wyniki analizy pokazały, że nadrzędnym celem szkoły jest dzisiaj doskonalenie językowej i komunikacyjnej kompetencji ucznia, a egzamin maturalny może być prócz tego odpowiedzią na potrzebę poszukiwania tożsamości regionalnej.
Bibliografia
Barwiński, M., Ukraińskie i łemkowskie struktury organizacyjne w Polsce w latach 1956-2012, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio – Oeconomica”, 2012, nr 12, s. 111-144.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Michna E., Tożsamość Łemków u progu XXI wieku. Ciągłość i zmiana, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 2011, t.4, s. 189-208.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, red. E. Michalik, H. Chałupczak, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieńkos J., Podstawy przekładoznawstwa. Od teorii do praktyki, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce – stan, problemy i perspektywy, red. T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, A. Szczurek-Boruta, Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##