Oral statements of primary school students in Polish language classes – analysis of (selected) rhetorical skills in the context of research and educational practice
PDF (Język Polski)

Keywords

retoryka
uczeń
szkoła podstawowa
sprawność językowa
ankieta rhetoric student
primary school
language skills
questionnaire

How to Cite

Domagała-Trzebuchowska, A. (2019). Oral statements of primary school students in Polish language classes – analysis of (selected) rhetorical skills in the context of research and educational practice. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 10(285), 265–276. https://doi.org/10.24917/20820909.10.23

Abstract

The new curriculum for Polish primary school emphasises strongly on rhetorical skills of pupils, along with their language skills. In the paper we confront those assumptions with the everyday practice in the classroom. We analysed the utterances of 7th-grade pupils, which required from them the argumentative skills as well as selecting literary examples, with the focus on the obligatory readings material. The subject of our analysis was the diversity in topics and examples provided by pupils in spontaneous utterances, analytical and deductive skills of pupils and their linguistic awareness. In result we point to the problematic areas and propose solutions.
https://doi.org/10.24917/20820909.10.23
PDF (Język Polski)

References

Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin 2005.
Instrukcja obsługi tekstów. Metody retoryki, red. J. Wasilewski, A. Nita, Sopot 2012.
Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2006.
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, red. Z. Uryga, M. Sienko, Kraków 2005.
Lichański J.Z., Retoryka. Historia, teoria, praktyka, t. 1-2, Warszawa 2007.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2012.
Mielech A., Doskonalenie języka mówionego uczniów w okresie wczesnoszkolnym. Praca badawcza, Białystok 1996.
Morawska I., Nauczyciele języka polskiego o języku polskim jako przedmiocie nauczania, [w:] Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska,
A. Mikołajczuk, Warszawa 2006.
Nauczanie retoryki w praktyce, red. J.Z. Lichański, E. Lewandowska Tarasiuk, Warszawa 2003.
Nowe słowa na start! Podręcznik do języka polskiego dla klasy siódmej szkoły podstawowej, red. J. Kościerzyńska, M. Chmiel, M. Szulc, A. Gorzałczyńska-Mróz, Warszawa 2017.
Ornatowski C.M., Nauczanie retoryki w USA: orientacje, założenia, praktyka, [w:] Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, red. J.Z. Lichański, Warszawa 2003.
Pietrzak M., Retoryka artystyczna wobec wyzwań kulturowych, edukacyjnych i pedagogicznych XXI w. Literatura - sztuka - praktyka, Warszawa 2016.
Pietrzak M., Retoryka. Narzędzie w twórczej komunikacji. Teatr i Film, Warszawa 2012.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, Dz. U. 2017, poz. 356, MENiS, 14 lutego 2017 r., www.prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf, [dostęp: 12.01.2019].
Załęska M., Ponad poprawność: retoryka a kształcenie umiejętności twórczych, [w:] Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, red. J.Z. Lichański, Warszawa 2003.

Downloads

Download data is not yet available.