Abstract
Artykuł wpisuje się w nurt tzw. metodyki antropologicznej. Przedstawione zostały w nim sposoby realizowania formacyjnego wymiaru kształcenia polonistycznego poprzez wdrażanie zasad logodydaktyki, psychologicznej koncepcji rozwijanej przez Iwonę Majewską-Opiełkę, W artykule zaprezentowany został obraz „logodydaktyka”, nauczyciela, którego pracę wyznacza refleksja teleologiczna.
References
Budrewicz Z., Odbiorca szkolnej lektury jako podmiot doświadczający, [w:] Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzyckiego, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Carr A., Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach, przeł. Z.A. Królicki, Poznań 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chrabąszcz M., Nauczyciel jako przywódca edukacyjny. Wolność – odpowiedzialność – skuteczność, [w:] Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, red. G. Mazurkiewicz, Warszawa-Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chrząstowska B., Wstęp. O sztuce edukacji polonistycznej, [w:] Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B.Chrząstowska, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Covey S. R., 7 nawyków skutecznego działania, tłum. I. Majewska-Opiełka, Poznań 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Frankl V. E., Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, tłum. A.Wolnicka, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Frankl V. E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłum. A. Wolnicka, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Góralska R., Madalińska-Michalak J., Kompetencje emocjonalne nauczyciela, Warszawa 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gulla B., Tucholska K., Psychologia pozytywna: cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji, „Studia w Psychologii KUL” 2007, t. XIV.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hattie J., Visible Learning. A Synthesis of over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, [cyt. za:] J. Strzemieczny, Profesjonalizacja pracy nauczyciela – widoczne nauczanie i uczenie się, http://www.npseo.pl/data/various/files/Sesja%20I_3%20Jacek%20Strzemieczny.pdf. Dostęp: 13.11.2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędrychowska M., Uczeń i wiedza. O rozumieniu istoty i funkcjach wiedzy polonistycznej, [w:] Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury, red. Z. Budrewicz, M. Jędrychowska, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kłakówna Z. A., Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kołodziejek I., Guzik A., Klasa szkolna. Przestrzeń działania nauczyciela polonisty, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach, Warszawa 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalikowa J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koziołek K., Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kwiatek P., Bajer P. P., Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia), „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2013, nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łaguna M., Oleś P., Filipiuk D., Orientacja pozytywna i jej pomiar: polska adaptacja skali orientacji pozytywnej, „Studia Psychologiczne” 2011, z. 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Majewska-Opiełka I., Już za rok matura, Poznań 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Majewska-Opiełka I., Wychowanie do szczęścia, Poznań 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Majewska-Opiełka I., Logodydaktyka. Droga rozwoju, Sopot 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Markowski M. P., Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Markiewicz H., „Lalka”, [w:] tenże, Prus i Żeromski. Rozprawy i szkice literackie, Warszawa 1964.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Markowski M. P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mikoś E., Lekcje empatii. Czytanie poezji dwudziestowiecznej w liceum. Literatura – psychologia – dydaktyka, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Obuchowski K., Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Poznań 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pieniążek M., Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polakowski J., Idee dydaktyki podmiotowej w podstawowych problemach kształcenia literackiego (nurt antropocentryczno-kulturowy, [w:] Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki. Materiały z konferencji „Antropocentryczno-kulturowy nurt w kształceniu polonistycznym”, red. Z.Uryga, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rzepa T., Psychologowie o sztuce życia, „Roczniki Psychologiczne” 2005, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tucholska K., Gulla B., Psychologia pozytywna – krytyczna analiza koncepcji, „Studia w Psychologii KUL” 2007, t. XIV.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Uryga Z., Godziny polskiego, Warszawa-Kraków 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Waligóra J., Mistrz i nauczyciel – zaniedbany archetyp, „Annales Universitas Paedagogicae Cracoviens. Studia ad Didactam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, red. M. Jędrychowska, M. Szymańska, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Waligóra J., Honor albo trzy pojedynki w „Lalce”. Lekcja języka polskiego jako wycieczka antropologiczna, „Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didactam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia IV. Kondycja słowa w edukacji polonistycznej” red. M.Szymańska, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zbierowski P., Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury, red. Z. Budrewicz, M. Jędrychowska, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##