Abstract
W prezentowanym szkicu tytułowa kategoria obraz mowy wiązana jest z jednej strony ze sposobem wykorzystaniem w poezji mowy cudzej, poprzez którą twórca komunikuje się z czytelnikiem (przytoczonej in extenso lub poddanej transformacji - co zależy od autorskiej inwencji i celu wypowiedzi literackiej), z drugiej natomiast obraz mowy postrzegany jest jako efekt przyjętej przez autora strategii artystycznej.
Analizowany wiersz Wisławy Szymborskiej pozwala pokazać, jakie są konsekwencje wprowadzenia w przestrzeń tekstu poetyckiego nieliterackich gatunków mowy oraz języka zadomowionego w przestrzeni publicznej, który nabiera w poezji znaczenia naddanego. Z kolei obserwacje poczynione w toku lektury wierszy Janusza Szubera przekonują, że autor - skoncentrowany na zewnętrzności - nadaje poezji nie tyle opisowy, ile narracyjny charakter, przełamując w ten sposób subiektywizm czystej liryki. Jego poezja przekształca się w opowieść wychyloną ku światu, staje się interesującą lekcją pamięci kulturowej oraz lekcją figur i mediów pamięci.
References
Bachtin M., Problem gatunków mowy, [w:] tegoż, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Balcerzan E., Nowe formy w pisarstwie i wynikające stąd porozumienia, [w:] Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekst a wewnętrzne zróżnicowanie języka, [w]} tychże, Tekstologia, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Grzenia J., O wielogłosowości tekstów poetyckich, [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ligęza W., O poezji Wisławy Szymborskiej. Świat w stanie korekty, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Michałowski P., Granice poezji, Szczecin 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Michałowski P., Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pietrych K., Co poezji po bólu? Empatyczne przestrzenie lektury, Łódź 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Poeta czułej pamięci. Studia i szkice o twórczości Janusza Szubera, red. J. Pasterska, M. Rabiza-Birek, Rzeszów 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##