Abstract
The article considers the possibility of a literary education that focuses not on the teacher or student, but on the world at the center of its practice. In the article, G. Biesta’s category of world‑centered education is used. This perspective allows for reflection on the category of ecological subjectivity (referring to W. Bobinski). In this context, the poem Love by C. Miłosz is interpreted, and the concept of educational practice is derived as the practice of kindness.
References
Agamben G., Czas, który zostaje. Komentarz do „Listu do Rzymian”, przeł. S. Królak, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Agamben G., Profanacje, przeł. i wstęp M. Kwaterko, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Beck U., Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, przeł. B. Baran, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Biblia Tysiąclecia Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, Poznań 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Biesta G., The Beautiful Risk of Education, Boulder 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Biesta G., The Rediscovery of Teaching: On Robot Vacuum Cleaners, Non‑Egological Educa tion and the Limits of the Hermeneutical World View, „Educational Philosophy and Theory” 2016, nr 4, s. 374–392, DOI: 10.1080/00131857.2015.1041442.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Biesta G., What is the Educational Task? Arousing the Desire for Wanting to Exist in the World in a Grown ‑up Way, „Pedagogía y Saberes” 2019, no. 50, s. 51–61.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Biesta G., World‑centred Education: A View for the Present, New York 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bobiński W., Uczyć po ludzku. Literatura w świetle ekologii edukacji, Kraków 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Derrida J., Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z Jacquesem Derridą rozmawia Derek Attridge, przeł. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11–12, s. 176–225.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Domańska E., Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 13–32.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Han B.C., Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje, przeł. R. Pokrywka, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Heidegger M., Wyzwolenie, przeł. J. Mizera, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koziołek K., Czas lektury, Katowice 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krawiec A., Anamorfoza dzieł sztuki w perspektywie fenomenologii Jeana ‑Luca Mariona, „Sztuka i Filozofia” 2018, nr 1, s. 121–137, DOI:10.14394/sztfil.2018.0007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lasch Ch., Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, przeł. G. Ptaszek, A, Skrzypek, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kuczkowska, Warszawa 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marion J.L., Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przeł. i wstęp W. Starzyński, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marzec A., Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Masschelein J., Simson M., In Defence of the School. A Public Issue, przeł. J. McMartin, Leuven 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Miłosz C., Wiersze wszystkie, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nycz R., Miłosz, „Miłość” i przesłanie na nowy wiek. Przyczynek do aktualności arcydzieł, „Teksty Drugie” 2019, nr 5, s. 7–17.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Starego K., Uwolnienie podmiotowości przez u‑wolnienie czasu szkoły. O komodyfikacji tożsamości, kulturze kompetencji i o pewnej możliwości wyjścia z zatrzasku indywidualizacji, „Parezja” 2016, nr 5, s. 42–65.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stiegler B., Prendre soin 1. De la jeunesse et des générations, Paryż 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stiegler B., Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI w., przeł. M. Krzykawski, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sugiera M., Archiwa antropocenu, [w:] Performatyka. Poza kanonem, t. 1: Resztki, ruiny, pozostałości, szczątki, piksele – archiwa możliwych przeszłości i przyszłości, red. Ł. Iwanczewska, Kraków 2021, s. 57–83.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tabaszewska J., Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie” 2018, nr 2, s. 7–16.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tsing A.L., Sztuki uważności, przeł. P. Czapliński, „Teksty Drugie” 2020, nr 1, s. 204–214.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Vlieghe J., Zamojski P., Towards an Ontology of Teaching. Thing ‑centred Pedagogy, Affirmation and Love for the World, Cham 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna. Raport z próby budowania sfery publicznej wokół edukacji w Polsce, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Żychliński A., Wychowanie do niedojrzałości albo od biopolityki do psychowładzy, „Praktyka Teoretyczna” 2011, nr 3, s. 51–60.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia