Student w roli słuchacza na zajęciach języka polskiego jako obcego
PDF

Słowa kluczowe

Polish as a foreing language
listening
A2 LEVEL
communication

Jak cytować

Chyb-Winnicka, M. (2023). Student w roli słuchacza na zajęciach języka polskiego jako obcego . Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 13(359), 118–130. https://doi.org/10.24917/20820909.13.9

Abstrakt

The purpose of this article is to verify what communication roles the learner of Polish as a foreign language plays in improving listening skills (and in which communication systems). The author, referring to the concepts of Michel Rost and Denis McQuail, analyzes teaching tasks and correlated texts present in three selected coursebooks for A2 level. The research shows that the teaching tasks do little to prepare learners for authentic listening in natural communicative contexts: students play little differentiated roles in only two systems. In the author’s view, listening instruction should be consciously and deliberately planned for the sake of authenticity and functionalism in PFL teaching.

https://doi.org/10.24917/20820909.13.9
PDF

Bibliografia

Adler R.B, Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, przeł. G. Skoczylas, Poznań 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Coste D. i in, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dembińska K., Małyska A., Start 3. Higher Beginner Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego. A2, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dixon A., Jasińska A., Hurra!!! Po polsku 2. Nowa edycja. Podręcznik studenta, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Drwal-Straszakowa K., Martyniuk W., Powiedz to po polsku. Say it the Polish way. Ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia ze słuchu, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nocoń J., Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ong J.W., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Warszawa 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Piotrowska-Rola E., Porębska M., Polski jest cool. Książka studenta i ćwiczenia. Poziom A2, cz. 1, Lublin 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Prizel-Kania A., Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, red. I. Janowska i in., Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rost M., Teaching and Researching Listening, London 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Skudrzyk A., Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wojtak M., O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs” 2011, nr 4, s. 69–78.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.