Abstrakt
The aim of this article is an attempt to give an answer the question: What is the level of listening skills of the students who come to post-primary school? The author presents the results of research that she carried out using authorial listening comprehension texts. The research involved a group of 162 eighth grade students from four primary schools in Opole. The data obtained from this research show that eighth-graders demonstrate an average level of listening skills, there fore schools should take preventive measures aimed at in creasing the effectiveness of auditory perception.
Bibliografia
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, przeł. G. Skoczylas, Poznań 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Aitchison J., Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, przeł. M. Czarnecka, Warszawa 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chyb M.U., Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym – diagnoza i profilaktyka. Niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem Jolanty Nocoń, Opole 2021 [dostępna w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Opolskiego].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chyb M.U., Krótka historia rozwijania umiejętności słuchania na lekcjach języka polskiego, „Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2018, nr 9, s. 272–291.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chyb M.U., Sprawności receptywno-produktywne w kształceniu sprawności słuchania, „Kształcenie Językowe” 2017, s. 29–30.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chyb M.U., Tabisz A., Taksonomie sprawności słuchania i mówienia w języku polskim jako ojczystym [tekst w druku].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dunaj B., Przybylska R., Sikora K., Język na co dzień, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 227–251.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hörmann H., Z zagadnień procesu rozumienia, przeł. M. Witkowski, [w:] Znaczenie i prawda. Rozprawy semiotyczne, red. J. Pelc, Warszawa 1994, s. 93–101.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Piekot T., Maziarz M., Styl „plain language” i przystępność języka publicznego jako nowy kierunek w polskiej polityce językowej, „Język a Kultura” 2014, t. 24, s. 307–324.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Piekot T., Zarzeczny G., Prosta polszczyzna, „Przegląd Uniwersytecki” 2013, nr 4, s. 26–28.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, https://www.ore.edu.pl/ wp-content/uploads/2017/05/ jezyk-polski.-pp-z-komentarzem. -szkola-podstawowa.pdf [dostęp: 3.01.2021].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum oraz branżowa szkoła I i II stopnia. Język polski, https://www.ore.edu.pl/ wp-content/plugins/ download-attachments/ includes/download.php?id= 23135 [dostęp: 3.01.2021].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Starzec A., Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s. 71–110.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wykaz źródeł internetowych
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://etraveler.pl [dostęp: 26.10.2019].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://palkiewicz.com [dostęp: 26.10.2019].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://pl.wikipedia.org/wiki/Andamanie [dostęp: 26.10.2019].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://www.moc2.pl/cytaty/twoj-geniusz-rozblysnie/ [dostęp: 26.10.2019].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://piekne-cytaty.7web.pl/obrazek/2385 [dostęp: 26.10.2019].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://sjp.pwn.pl/sjp/kultura;2565197.html [dostęp: 8.01.2021].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://www.lifeorlove.com [dostęp: 26.10.2019].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom/5828,Opowiesci-ludow-swiata [dostęp: 8.01.2021].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://www.temysli.pl/59945/Wszystkie_nasze_marzenia_maja_szanse_sie.html [dostęp: 26.10.2019].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://www.youtube.com/watch?v=chMfJ7g7cZk [dostęp: 8.01.2021].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia