Abstrakt
The considerations focus on the paideutic dimension of poetry, the empowerment of the learner and the impact of new media on school interpretations. Other crucial concepts include paideia, understood not so much as the idea of educating children, but as the fulfilment of self- development and self-improvement vocation. In the case of contemporary pupils, this is strongly influenced by cyber media, new forms of art on the Internet and the questioning of accepted ethical and aesthetic hierarchies. The metaphor of the labyrinth is a figure of the paideutic effort of interacting with art.
Bibliografia
Bartol K., Paideia poetów, [w:] Misteria, inicjacje. Materiały z lat 1999–2000, red. D. Kosiński, Kraków 2000, s. 51–60.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Borowicz S., Tańcząc kulturę. Muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy – kilka uwag z perspektywy semiotyki kultury, [w:] Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. A. Pilch, M. Rusek, Kraków 2019, s. 93–114.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Harriot R., Poetry and Criticism before Plato, London 1969.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hobot- Marcinek J., Sympozjony i misteria. Tadeusza Różewicza rozmowy o sztuce, [w:] Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Kraków 2022, s. 109–135.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Herbert Z., Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 1962.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Herbert Z., Labirynt nad morzem, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Herbert Z., Wiersze zebrane, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hohmuth J., Labyrinthe. Irrgarten, Geosasion, München 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kerényi K., Mitologia Greków, przeł. R. Reszke, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kern H., Through the Labyrinth: Designs and Meanings over 5,000 Years, New York 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Miller H., Kolos z Maroussi, przeł. C. Wojewoda, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mizerkiewicz P., Trzy koncepcje komizmu w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. W. Browarny, J. Orska, A. Poprawa, Kraków 2007, s. 126–140.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Osiński Z., Konstruktywizm i konektywizm a możliwości modernizacji edukacji historycznej w Polsce, „Klio – Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym” 2011, t. 16, nr 1, s. 3–16.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Popławska A., Multidyscyplinarne podstawy podmiotowości ucznia we współczesnej szkole, „Edukacja” 2007, nr 4, s. 38–46.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Popławska A., W drodze ku pełnej podmiotowości ucznia. Kompetencje podmiotowe gimnazjalistów, Białystok 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Przybylski R., Różewicz T., Listy i rozmowy 1965–2014, red. K. Czerni, Warszawa 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Różewicz T., Kup kota worku (work in progress), Wrocław 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Różewicz T., Poezja. Utwory zebrane, t. 3, Wrocław 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Różewicz T., Proza, t. 2, Kraków 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Różewicz T., Zawsze fragment, Wrocław 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stępak J., Tajemnice labiryntów. Geneza, znaczenie i perspektywy dla arteterapii, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2016, t. 10, nr 2, s. 295–304.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, red. S. Borowicz, J. Hobot -Marcinek, Kraków 2024.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wojciechowska-Charlak B., Zubrzycka -Maciąg T., Podmiotowe interakcje w wychowaniu, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. 35, z. 1, s. 41–54.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Materiały internetowe
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czerski P., My, dzieci sieci, 13 II 2012, https://piotrczerski.pl/2012/02/13/my-dzieci-sieci/ (dostęp: 25.02.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Franaszek A., Labirynt nad morzem. Świątynia, rzeźba i mit, https://fundacjaherberta.com/ zbigniew-herbert/tworczosc/eseje/ksiazki-eseistyczne-zbigniewa-herberta/swiatynia-rzezba-i-mit/ (dostęp: 14.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gładczuk C., „Paideia – formowanie człowieka greckiego”, Werner Jaeger, [tł. Marian Plezia, Henryk Bednarek], Warszawa 2001 [recenzja], „Studia Teologiczne” 2002, nr 20, s. 511–514, https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Teologiczne_Bialystok_Drohiczyn_Lomza/Studia_Teologiczne_Bialystok_Drohiczyn_Lomza-r2002-t20/ Studia_Teologiczne_Bialystok_Drohiczyn_Lomza-r2002-t20-s511-514/Studia_Teologiczne_Bialystok_Drohiczyn_Lomza-r2002-t20-s511-514.pdf (dostęp: 14.02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jaskuła S., Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej, „Perspektywy kultury” 2023, t. 42, nr 3, s. 13–26, https://czasopisma.ignatianum.edu. pl/pk/issue/view/173/pk42pl (dostęp: 23.06.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kalinowska M., Grecka podróż Herberta, 2013, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/ bitstream/11320/8427/1/M_Kalinowska_Grecka_podroz_Herberta.pdf (dostęp:
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
02.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Orliński M., In Progress, https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/in-progress/ (dostęp: 13.10.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szpunar M., Nowe‑stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012, https://www.magdalenaszpunar.com/_pliki/Nowe-stare%20medium_Szpunar.pdf (dostęp: 20.04.2023).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Śliwiński P., Poezja, czyli bunt, 2000, https://fundacjaherberta.com/zbigniew-herbert/ tworczosc/zbigniew-herbert-czytany-przez-krytykow/poezja-czyli-bunt/ (dostęp: 7.06.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Złote runo nicości. O Przesłaniu Pana Cogito i poezji Zbigniewa Herberta dyskutują Stefan Chwin, Tadeusz Dąbrowski, Andrzej Franaszek, Ryszard Krynicki, Marian Stala i Piotr Śliwiński, 2008, https://www.tygodnikpowszechny.pl/zlote-runo-nicosci-133641 (dostęp: 7.06.2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia