Polskie szkolnictwo mniejszościowe w multietnicznym środowisku czeskiego Śląska Cieszyńskiego
PDF (Język Polski)

How to Cite

Muryc, J. . (2023). Polskie szkolnictwo mniejszościowe w multietnicznym środowisku czeskiego Śląska Cieszyńskiego . Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 13(359), 154–161. https://doi.org/10.24917/20820909.13.12

Abstract

The present paper describes the linguistic situation in the Czech part of Cieszyn Silesia in the Czech Republic (the Zaolzie region) on the basis of the history and present condition of Polish minority education, which has a long tradition in this area. The author focuses on a general description of the linguistic situation while presenting a more detailed view of the contemporary condition of minority education in Zaolzie. He cites current student numbers and reflects, among other, on the problems and challenges faced by minorities in Polish schools.

https://doi.org/10.24917/20820909.13.12
PDF (Język Polski)

References

Bogoczová I., Błędy interferencyjne uczniów dwujęzycznych, ich postać, przyczyny i źródło, [w:] Dzwonek na lekcję polskiego. Nowe treści, tendencje i metody w dydaktyce języka polskiego, red. I. Masojć, R. Naruniec, Vilnius 2005, s. 305–317.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogoczová I., Dvojjazyčné dítě v menšinové škole, „Český jazyk a literatura” 1998–1999, nr 9–10, s. 230–233.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogoczová I., Jazyková kompetence dvojjazyčných žáků na Těšínsku v oblasti současné polské spisovné i nespisovné slovní zásoby, „Studia Slavica” 2006, nr 10, s. 199–207.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogoczová I., K jazykové a komunikativní kompetenci polské dvojjazyčné mládeže na Těšínsku, „Časopis pro moderní filologii” 1994, nr 76, s. 19–27.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogoczová I., Bortliczek M., Jazyk příhraničního mikrosvěta (běžná mluva Těšíňanů v ČR) / Język przygranicznego mikroświata (mowa potoczna mieszkańców Zaolzia), Ostrava 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bogoczová I., Muryc J., Przełamywanie barier komunikacyjnych (na przykładzie wieloetnicznej sytuacji społecznej Zaolzia), „Slavia Meridionalis” 2021, nr 21, Article 2387, https:// doi.org/10.11649/sm.2387.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Grygar J., Jazyk jako nástroj sociální diferenciace. Poznámky k jazykové situaci ve Stonavě na Těšínsku, „Lidé města. Revue pro etnologii, antropologii a etologii komunikace” 2003, nr 9, s. 47–80.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jasiński Z., Školství, [w:] Polská národní menšina na Těšínsku v České republice (1920–1995), red. K.D. Kadłubiec, Ostrava–Český Těšín 1997, s. 184–213.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jasiński Z., Wybrane problemy szkolnictwa polskiego na Zaolziu i Kresach Ostrawskich w latach 1920–2000, [w:] Polacy na Zaolziu 1920–2000 / Poláci na Těšínsku 1920–2000, red. J. Szymeczek, Český Těšín 2002, s. 115–128.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jež R., Pindur D., Wawreczka H., Český Těšín 1920–2020, Ostrava 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Labocha J., Polsko-czeskie pogranicze Śląska Cieszyńskiego. Zagadnienia językowe, Kraków 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Muryc J., Dwujęzyczność na Zaolziu w Republice Czeskiej – sytuacja językowa i uwarunkowania prawne, [w:] Tożsamość na styku kultur 4, red. I. Masojć, H. Sokołowska, Kraków 2021, s. 79–89.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Raclavská J., Kształcenie językowe dziecka w warunkach wielojęzyczności, [w:] Edukacyjne konteksty wspierania rozwoju dziecka, red. E. Kochanowska, J. Wojciechowska, Bielsko-Biała 2012, s. 81–90.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Raclavská J., Bogoczová I., Multietniczność Śląska Cieszyńskiego oraz jej przejawy w języku i kulturze, [w:] Dokąd zmierzasz, humanistyko?, red. J. Szarlej, B. Tomalak, Bielsko-Biała 2020, s. 111–122.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Siwek T., Oświata mniejszościowa w Republice Czeskiej u progu XXI wieku, [w:] Oświata etniczna w Europie Środkowej, red. Z. Jasiński, T. Lewowicki, Opole 2001, s. 95–104.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szymańska M., Znajomość języka edukacji szkolnej jako warunek szkolnego sukcesu, „Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2021, t. 12, s. 74–88.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szymeczek J., Szkolnictwo polskie w Czechosłowacji (Republice Czeskiej) od czasów jej powstania do dzisiejsczego dnia, „Rocznik SNPL” 2017, t. 17, s. 254–274.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Šrajerová O., Retrospektíva, súčasnosť a perspektíva školstva národnostných menšín v Českej republike (Vývoj po roku 1945), „Človek a spoločnosť” 2000, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Urban J., Różańska A., Oświata polskiej mniejszości narodowej na Zaolziu – raport o stanie oświaty i instytucjach oświatowych w roku 2000, [w:] Oświata etniczna w Europie Środkowej, red. Z. Jasiński, T. Lewowicki, Opole 2001, s. 105–126.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.