O kontrastywnym nauczaniu polskiej gramatyki w grupach wschodniosłowiańskich na materiale wybranych podręczników
PDF (Język Polski)

How to Cite

Izdebska-Długosz, D. (2023). O kontrastywnym nauczaniu polskiej gramatyki w grupach wschodniosłowiańskich na materiale wybranych podręczników. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 13(359), 44–56. https://doi.org/10.24917/20820909.13.3

Abstract

The paper presents the guidelines for contrastive teaching of Polish to the learners from the East, that is, the users of East Slavic languages: Ukrainians, Belarusians and Russians. The presentation of the fundamental assumptions of contrastive teaching, which are advantageous in terms of enhancing one’s linguistic competence, is accompanied by a short analysis of the content of the author’s two coursebooks, that is, Po polsku bez błędu. Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych (A1-B1), and Polski dla nas 1: Польский для нас 1. Deklinacja i składnia kontrastywnie dla Słowian wschodnich (A2-B2). On the basis of these two publications, the practical aspects of teaching certain grammatical issues with the use of the contrastive method, the stages of teaching, their aims and prospective goals are discussed.

https://doi.org/10.24917/20820909.13.3
PDF (Język Polski)

References

Bawej I., Błąd leksykalny jako skutek procesów interferencyjnych. Poradnik metodyczny dla dydaktyków języka niemieckiego, Bydgoszcz 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czochralski J.A., O interferencji językowej, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa 1979, s. 521–536.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czochralski J.A., Wybrane zagadnienia interferencji strukturalnej, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa 1979, s. 537–545.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gębal P.E., Interkomprehensja, strategie mediacyjne i nauczanie języków obcych, [w:] Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym nauczaniu językowym, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2016, s. 77–93.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Harczuk Z., O konsekwencjach dydaktycznych interferencji w nauczaniu języka rosyjskiego, [w:] Podstawy naukowe nauczania języka rosyjskiego, red. S. Siatkowski, Warszawa 1972, s. 204–213.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ilu uchodźców z Ukrainy jest w Polsce? [NAJNOWSZE DANE], forsal.pl, https://forsal.pl/swiat/aktualnosci/artykuly/8366607,ukraina-liczba-uchodzcow-w-polsce-najnowsze-dane.html (dostęp: 25.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Izdebska-Długosz D., Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Izdebska-Długosz D., Konfrontatywność, dryl i tłumaczenie – koncepcja książki „Po polsku bez błędu. Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych (A1‒B1)”, [w:] Polonistyka w XXI wieku. Między lokalnym a globalnym, red. A. Krawczuk, I. Bundza, Kijów 2017, s. 379–392.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Izdebska-Długosz D., Po polsku bez błędu. Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych (A1–B1), Rzeszów 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Izdebska-Długosz D., Polski dla nas 1: Польский для нас 1. Deklinacja i składnia kontrastywnie dla Słowian wschodnich (A2–B2), Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaleta R., Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalewska M., Co nas łączy… Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalewska M., Kowalewski J., Co nas łączy…, cz. 1–2, Kraków 2008–2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalewski J., Gramatyka heretyka. Nie tylko dla uczących (się) języka polskiego na Ukrainie, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalewski J., Język polski na Ukrainie w perspektywie glottodydaktycznej, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krawczuk A., Польська вимова з елементами правопису для українців, що вивчають польську мову, Kijów 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krawczuk A., Польська мова – українцям. Іменна словозміна з елементами синтаксису (Język polski dla Ukraińców. Fleksja imienna z elementami składni), Lwów 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krawczuk A., Польська мова. Граматика з вправами, Kijów 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krawczuk A., Kowalewski J., Jestem stąd. Підручник з польської мови, wyd. 2., Lwów 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Osowski P., Ukraińcy wyjeżdżają? Analityk pokazuje liczby i trendy rynku pracy, tvp.info, https://www.tvp.info/60582748/ukraincy-w-polsce-ilu-pracuje-a-ilu-wrocilo-na-ukraine (dostęp: 25.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Які європейські мови найближчі між собою, https://gazeta.ua/articles/istoriya-movi/_aki-yevropejski-movi-najblizhchi-mizh-soboyu/701681 (dostęp: 1.10.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Зелінська M., Комунікативна компетенція молодих носіїв польської мови західних областeй України [Zielińska M., Kompetencja komunikacyjna młodych użytkowników języka polskiego zachodnich obwodów Ukrainy], Drohobycz 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.