Teaching Practice at School as a Key Element of University Teachers’ Professionalisation in Poland
PDF (Język Polski)

Keywords

teacher’s professinalisation
pedagogical practice in school
teachers’ competences profesjonalizm nauczycieli
praktyki pedagogiczne w szkole
kompetencje nauczycieli

How to Cite

Kwatera, A., & Demeshkant, N. (2020). Teaching Practice at School as a Key Element of University Teachers’ Professionalisation in Poland. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 11(315), 179–193. https://doi.org/10.24917/20820909.11.14

Abstract

The article presents an analysis of the process of practical preparation of future teachers for performing professional functions. The legal acts concerning the organization of teacher education in Poland were reviewed, and the role of school practices in the development of teaching competences of students of pedagogical universities was also recognized. A separate chapter of the article concerns the organization of didactic and psychological-pedagogical practices at the Pedagogical University of Krakow. It presents the results of a preliminary study on the effectiveness of practices in the assessment of students. The research group consisted of students of the teaching specialty. The results showed a significant role of cooperation with the student’s school supervisor and favourable working atmosphere during the school practice for the future teacher competence formation. Students highly value the school practice experience, so it is important to develop close cooperation between pedagogical universities as the main centres for teacher education and different types of schools, in order to provide the necessary conditions for the organization of effective school practice for the students-future teachers.

https://doi.org/10.24917/20820909.11.14
PDF (Język Polski)

References

Aglazor G., The Role of Teaching Practice in Teacher Education Programmes: Designing Framework for Best Practice, „Global Journal of Educational Research” 2017, nr 16, s. 101-110.

Caires S., Almeida L.S., Martins C., The Socioemotional Experiences of Student Teachers during Practicum: A Case of Reality Shock?, „The Journal of Educational Research” 2010, nr 103, s. 17-27.

Ozdemir A.A., Yildirim G., The Effects of Teaching Practice Course on Professional Development of Student Teachers, „Procedia - Social and Behavioral Sciences” 2012, nr 46, s. 2550-2555.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131), http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails. xsp?id=WDU20120000131 [dostęp: 1.05.2019].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017, poz. 157), http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001575 [dostęp: 5.05.2019].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2019, poz. 465), http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU2019 0000465 [dostęp: 1.05.2019].

Studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, https://konstytucjadlana- uki.gov.pl/ksztalcenie#studia [dostęp: 1.05.2019].

Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1669), art. 205, ust. 2-5, art. 206 i art. 212, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001669 [dostęp: 1.05.2019].

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), art. 53, ust. 4 i ust. 5, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails. xsp?id=WDU 20180001668 [dostęp: 1.05.2019].

Downloads

Download data is not yet available.