Abstract
The aim of the article is to present how the immediate surroundings can help children acquire
language. It presents the case study of a 12-year-old Chinese girl who, as a consequence of
parents’ decision, has lived with a Polish family and has a chance to be totally immersed in
Polish. The article shows the dynamic acquisition process, including also a cultural adaptation
aspect. It shows that not only school teaching can have a good influence on children’s language
development.
References
Arabski J., O przyswajaniu języka drugiego (obcego), Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Baumann K., Psychologia dziecka migrującego w kontekście wielokulturowości – przykład
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szwecji, „Języki Obce w Szkole” 2014, nr 3, s. 97–102.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bochner S., Culture Shock, [w:] Psychology and Culture, red. W.J. Lonner, R.S. Malpass, Pearson
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
, s. 245–249.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cummins J., BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
[w:] Encyclopedia of Language and Education, red. B. Street,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
N.H. Hornberger, New York, 2008, s. 71–83.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czykwin E., Misiejuk D., Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Białystok 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
W. Martyniuk, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Halik T., Nowicka E., Połeć W., Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Imigranci w mojej klasie, red. M. Bohosiewicz, Warszawa 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kania M., Wpływ wybranych czynników na rozwój dwujęzyczności dzieci, „Języki Obce w Szkole”
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
, nr 3, s. 101–105.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kurcz I., Jakie problemy może rodzić dwujęzyczność?, [w:] Psychologiczne aspekty dwujęzyczności,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
red. I. Kurcz, Gdańsk 2003, s. 9–39.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jaroszewska A., Świadomość wielokulturowa dziecka w strukturze kompetencji międzykulturowej,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
[w:] Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych, red. D. Sikora-Banasik, Warszawa
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
s. 158–176.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędryka K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Laskowski R., Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
bilingwizmu, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lipińska E., Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lipińska E., Seretny A., Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
odziedziczonego na przykładzie chicagowskiej diaspory polonijnej, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, red. K. Białek, 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Miodunka W.T., Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mikulska A., Chińskie dziecko w polskiej szkole. Studium przypadku M, [w:] Bilingwizm polsko-
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, red. R. Dębski, W.T. Miodunka,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kraków 2016, s. 163–176.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
ORE [online] beznienawisci.pl/wpcontent/uploads/2014/05/Miedzykulturowosc_w_szkole.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
pdf [dostęp 1.10.2016].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pamuła-Behrens M., Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siek-Piskozub T., Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szałek M.T., Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Poznań 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wróblewska-Pawlak K., Naturalna dwujęzyczność, czyli o dwujęzycznym wychowaniu dzieci,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
„Języki Obce w Szkole” 2013, nr 1, s. 88–97.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zajdler E., Stal A., Umiejętności receptywne a realizacja tonemów języka chińskiego, „Lingwistyka
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stosowana” 2008, nr 8, portal.uw.edu.pl/documents/7276721/11196137/LS8_2013_art_
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zajdler_Stal.pdf [dostęp 1.10.2016].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zator-Peljan J., Wpływ kultury własnej na postrzeganie innych obszarów kulturowych, „Języki
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Obce w Szkole” 2014, nr 1, s. 32–38.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zurer Pearson B., Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##