Abstract
Artykuł przedstawia wyniki analiz ośmiu programów komputerowych do nauki języka polskiego w gimnazjum i liceum. Pod uwagę wzięto m.in. ilość słowa (tekstu) w badanych multimediach, jego funkcje oraz relacje z innymi formami przekazu (obraz statyczny, obraz ruchomy, dźwięk), jak również to, czy i w jakim stopniu wykorzystano możliwości „słowa elektronicznego” (takie jego cechy, których nie posiada słowo „papierowe”).
Badania wykazały, że w większości programów edukacyjnych warstwa tekstowa jest dominująca, nadrzędna, niemal samowystarczalna. Inne formy przekazu były stosunkowo nieliczne i wykorzystywane głównie ornamentacyjnie. Pomoce komputerowe niewystarczająco korzystały też z niepowtarzalnych możliwości komputera i formy elektronicznej słowa (np. mobilność danych, multimedialność, hipertekstowość).
References
Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Zielona Góra 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bortnowski S., Modele prezentacji malarstwa, grafiki i rysunku w podręcznikach gimnazjalnych [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum, red. H. Kosętka, Z. Uryga, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dziak A., Programy multimedialne w edukacji polonistycznej [w:] E-polonistyka, red. A. Dziak, S.J. Żurek, Lublin 2009; dostępny na: http://www.kul.pl/art_19235.html [data dostępu: 17 XII 2011 r.]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Grosmann W. i in., Leksykon. Komputery, multimedia, Internet, Warszawa 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędryczkowski J., Nowe media w procesie uczenia się studentów, Toruń 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Juszczyk S., Komunikacja człowieka z mediami [w:] Edukacja medialna, red. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, Toruń 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kerckhove de D., Inteligencja otwarta, przeł. A. Hildebrandt, R. Glegoła, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pituła-Wilczyńska A., Stolińska A., Multimedialne pomoce dydaktyczne – metodyka wyboru programów [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, red. J. Migdałek, M. Zając, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siemieniecki B., Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siemieniecki B., Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych, Toruń 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wądolny-Tatar K., Skowronek B., Multimedialny podręcznik do języka polskiego – szansą nie tylko dla gimnazjalisty [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum, red. H. Kosętka, Z. Uryga, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wobalis M., e-Podręcznik do języka polskiego [w:] E-polonistyka, red. A. Dziak, S.J. Żurek, Lublin 2009; dostępny na: http://www.kul.pl/art_19235.html [data dostępu: 17 XII 2011 r.]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##