Abstrakt
The author aims to gain knowledge about the custom, its origin and about ourselves, Poles, in order to change the thinking and teaching about the subject of the article. Methods of research procedure: collection, description, interpretation of literary, ethnographic, dictionary material of the past and present: C.K. Norwid’s poem My Song II, a description of the custom by Z. Gloger, other ethnographic descriptions from the nineteenth century and early twentieth century, interviews of students, studies of the attitude of Poles to food. Is kissing a fallen crumb really a Polish custom? It was assimilated rightly from the work of Erasmus of Rotterdam On civility in children (De civilitate morum puerilium); has a literary origin, not a folk background. Today, few Poles practice this custom.
Bibliografia
Andersen H. Ch., Dziewczyna, która podeptała chleb, [w:] tegoż, Baśnie. T. 2, tłum. S. Beylin, J. Iwaszkiewicz, ilustrował A. Strumiłło, wyd. ósme, Warszawa 1977.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Andrychowicz M., Obraz kraju rodzinnego i jego mieszkańców w wierszu Cypriana Kamila Norwida „Moja piosnka II” – scenariusz lekcji języka polskiego w klasie drugiej gimnazjum (profesor.pl) [dostęp: 20. 02.2015].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bojarska J., Przyczynki do zwyczajów przy wypiekaniu chleba, „Ziemia. Tygodnik krajoznawczy ilustrowany” 1913, Rok IV, Nr 10, s. 157–158.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brückner A., Słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa 1957.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Encyklopedia staropolska, oprac. A. Brückner. Materiałem ilustracyjnym opatrzył K. Estreicher. Tom I: A-M, Warszawa 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Erazm z Rotterdamu, Zasady dobrego wychowania, [w:] tegoż, Wybór pism, wybór, wstęp i komentarze M. Cytowska, Wrocław–Kraków 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Erazma Rotterdama Dworstwo obyczajów dobrych. Na krótkie pytanie rozdzielone przez Reinharda Hadamariusza, Cracovia 1674.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gloger Z., Encyklopedia staropolska ilustrowana I, Warszawa 1958.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://zspotegowo.pl/images/materialynaukazdalna2020dziesiec/7b-10/7b-jzyk-polski.pdf [dostęp: 20.02.2015].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jan z Wychylówki, Żart dworski, [w:] Kiermasz wieśniacki. Utwór z pierwszej połowy XVII wieku, wydał T. Wierzbowski, Warszawa 1902.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jurewicz O., Winniczuk L., Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, Warszawa 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kolberg O., Mazowsze. Część III, Warszawa 1963.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kopaliński W., Słownik symboli, wyd. V, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalski P., Chleb nasz powszedni. O pieczywie w obrzędach, magii, literackich obrazach i opiniach dietetyków, Wrocław 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lemnis M., Vitry H., Iskier przewodnik sztuki kulinarnej, wyd. II, Warszawa 1979.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łepkowski J., O chlebie, Dodatek do „Czasu”, tom II, maj 1856, s. 323–342.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Morawska I., O człowieku – dla człowieka – człowiek w poezji Cypriana Norwida,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
[w:] Cyprian Norwid w nowej szkole, red. R. Doktór, Lublin 2005, s. 11–54.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nakwaska K., Dwór wiejski, tom I, Genewa 1843.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Norwid C., Dzieła zebrane, oprac. J.W. Gomulicki, t. 1: Wiersze, Warszawa 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nowa księga przysłów polskich i wyrażeń przysłowiowych. Tom I: A-J. W oparciu o dzieło S. Adalberga opracował Zespół Redakcyjny pod kier. J. Krzyżanowskiego, Warszawa 1969.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rygielska M., Tekst poetycki jako źródło wiedzy o kulturze. Cyprian Kamil Norwid: reaktywacja, [w:] Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, red. E. Jaskółowa,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
K. Jędrych, Katowice 2013, s. 163–176.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Smużniak K., Chrześcijańskie, narodowe i osobiste wątki liryku C.K. Norwida „Moja
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
piosnka” [II], [w]: W poszukiwaniu zapomnianych wartości. Chrześcijańskie wartości w edukacji literackiej i językowej, red. M. Sinica, Zielona Góra 1995, s. 157–163.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sporek P., Lektura Norwida we współczesnych podręcznikach gimnazjalnych do literatury i kultury, „Annales Uniwersitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2010, s. 89–99.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szukiewicz W., Zwyczaje przy wypiekaniu chleba w pow. lidzkim, „Ziemia. Tygodnik krajoznawczy ilustrowany” 1912, Rok IV, Nr 35, s. 571–574.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia